Gratisavis lukker og slukker

Gratisavisen 24timer lukker og slukker, og MetroXpress relanceres. Det bekræfter de schweiziske ejere af de to aviser, 20 Minuten AG.

Således er det nu officielt, at MetroXpress er Danmarks eneste gratisavis - men for fremtiden vil den publiceres i en helt ny udgave.

Den nye MetroXpress vil udkomme i et nyt format og design, der bedst kan beskrives som en mellemting mellem almindelig tabloid og A4. Selv kalder avisen den "pendlervenlig".

Derudover vil der ligge en anden distributionsstrategi bag udgivelsen, og avisen vil indgå i helt nyt redaktionelt koncept målrettet den yngre del af befolkningen mellem 15 og 39 år.

MetroXpress får også nyt logo, der passer til formatet, samt ny farve: blå i stedet for grøn.

Og det sker altså på bekostning af 24timer. Dog er Søren Riis, der er administrerende direktør for MetroXpress, helt sikker på, at det er den rigtige vej at gå.

- MetroXpress er et stærkt brand i Danmark, og vi er overbeviste om, at det eneste rigtige er at fokusere alle ressourcer på at producere og distribuere én stærk avis, der vil blive det markant mest læste dagblad i Danmark, siger han.

Søren Riis erstattes den 1. april af den hidtidige kommercielle direktør Thomas Raun som ny administrerende direktør for MetroXpress.

Søren Riis meddelte i februar bestyrelsen, at han ønskede at stoppe som direktør for at finde nye udfordringer uden for selskabet, hvor han har været ansat siden 2002.

Fokus i den nye MetroXpress vil være på nyheder i ind- og udland, erhverv, underholdning og sport, og som noget nyt får avisens Øst-udgave lokalsider om København.

- Det nye MetroXpress bliver en stærk og kompakt bouillonterning af de vigtigste nyheder og underholdning til unge mennesker på farten, udtaler Jonas Kuld Rathje, der er ansvarshavende chefredaktør i MetroXpress A/S.

Fra den første dag med den nye avis bliver distributionen igen fokuseret i den offentlige transport og det offentlige rum, og det forventes, at mange flere læsere vil komme til.

- Nyt format, nyt indhold og en markant satsning på distributionen skal sikre os et øget læsertal per eksemplar og et læsertal på 600.000 inden sommerferien, siger Søren Riis, der ligeledes oplyser, at trykoplaget bliver på 400.000 daglige eksemplarer.

20 Minuten AG er et selskab i den schweiziske mediegruppe Tamedia AG.

/ritzau/

 

Dagens Gossip

Dagens TV