Grønt lys til IC4 trods kritik

Styrelsen oplyser i en pressemeddelelse, at den midlertidige ibrugtagningstilladelse pr. 30. august 2013 er vekslet til en permanent en af slagsen.

Det sker samtidig med, at Havarikommission har offentliggjort en rapport om, hvad der gik galt, da et IC4-tog i 2011 ikke bremsede som forventet og passerede et rødt signal ved Marslev mellem Odense og Nyborg.

»Undersøgelserne viser, at bremsesystemet på IC4-togsæt generelt fungerede efter gældende normer, men at normerne ikke var dækkende for de forhold, som må kunne forventes under daglig drift med meget lav adhæsion (lav friktion mellem skinne og hjul),« skriver Havarikommissionen.

»Undersøgelserne har også afdækket fysiske og softwaremæssige fejl ved bremsesystemet, fejl som er udbedret eller under udbedring,« lyder det videre.

Havarikommissionen skriver desuden, at »tilsvarende kunne være sket for andre IC4-togsæt« og kommer på den baggrund med en række anbefalinger.

De går blandt andet på, at Trafikstyrelsen skal sikre, at gældende nationale normer for godkendelse af bremsesystemer på jernbanemateriel revideres.

»Således at bremsesystemets samlede funktionalitet dokumenteres inden for materiellets samlede anvendelsesområde, således at bremsesystemets samlede funktionalitet dokumenteres inden for materiellets samlede anvendelsesområde,« skriver kommissionen.

DSB oplyste i forbindelse med selskabets halvårsregnskab tidligere i august, at 82 af de 83 IC4-tog vil være leveret fra AnsaldoBreda inden DSBs annulleringsfrist ved udgangen af september. Det sidste tog bliver ikke leveret, og DSB har fået 35 millioner kroner som kompensation.

Dagens Gossip