Gymnasielærere: Karakterer spærrer elevernes læring

Skrevet af admin

20/06/2016

Dagens topnyheder

Det er en ubetinget god idé at droppe karaktergivningen i 1.g og fokusere på mere feedback.

Sådan lyder det fra formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Annette Nordstrøm Hansen, efter at Øregårds Gymnasium nord for København har valgt at holde de første seks måneder i 1.g karakterfri efter sommerferien.

- Det er et stort problem i dagligdagen i gymnasiet, at der er så stort et fokus på karaktererne, for det spærrer for læringen. Man ved fra forskning, at man ikke lærer noget af at få en karakter, men af at få feedback fra læreren, siger hun.

Selv om der også gives feedback i dag, så læser eleverne den ikke, når der også står en karakter, mener formanden.

- Alle forskere siger, at der er brug for mere feedback på opgaverne. Men hvis eleverne ikke læser det, fordi de kun fokuserer på karaktererne, så nytter det ikke noget at øge feedbacken. For det vil ikke ændre situationen, lyder det.

Hun peger på, at der med karakterer ofte først er fokus på det negative - altså hvorfor man ikke fik en højere karakter.

- Det, der flytter elever, er at give dem succesoplevelser. I stedet vender vi det hele tiden om og starter med det, der ikke var godt nok, og det er demotiverende, siger Annette Nordstrøm Hansen.

GL-formanden glæder sig over, at flere gymnasier på forskellig vis forsøger sig med at droppe karakterer. I hendes optik bør man få så mange forsøg som muligt og lære af de erfaringer, der kommer ud af dem.

Øregård Gymnasium valgte ifølge Berlingske at gøre grundforløbet i 1.g karakterfrit efter et succesfuldt prøveforløb i det indeværende skoleår.

Erfaringerne her har ifølge projektleder på forsøget Peter Brøndum været, at eleverne har øget lyst til at lære og øget motivation. Derudover er der sket en kraftig reduktion i fraværet.

/ritzau/