Hård kritik af kaotisk advokatnævn

Nævnet har ikke selv noget bud på, hvornår sagsbehandlingstiden når Advokatnævnets egen målsætning.

Advokatnævnet er over de senere år flere gange blevet kritiseret for at bruge for lang tid på at behandle borgernes klager over advokater. Men selv om der er tilført flere ressourcer, stiger behandlingstiden. Nu tager det i gennemsnit 12,8 måneder at behandle en klage. Det er mere end dobbelt så lang tid som for to år siden.

»Advokatnævnet har selv en målsætning om højst seks måneder, og næsten 13 måneder er klart for lang tid for en klager at vente og for en advokat at vente på, om der kommer en næse,« siger professor i forvaltningsret ved Københavns Universitet, Michael Gøtze, der er ekspert i de retlige relationer mellem borgere og myndigheder.

Også politikere fra begge side kræver, at Advokatnævnet får behandlingstiden ned.

»Man må sidde tilbage med røde ører i den her sag. Da Advokatnævnet sidste år lovede at gribe ind, regnede jeg med, at man ville gå mere drastisk til værks,« siger Venstres retsordfører Karsten Lauritzen (V).

Den langstrakte sagsbehandling har både konsekvenser for de borgere, der klager, og de advokater, der bliver klaget over. Borgerne må vente lang tid i uvished, og advokaternes disciplinærsager bliver trukket i langdrag, mens de ikke får udbetalt salær, før sagerne er afgjort.

I yderste konsekvens kan det betyde, at myndighederne er nødt til at overtage opgaven fra de private nævn, understreger Karsten Lauritzen.

»Det nytter ikke noget, at det skal tage flere år at få styr på det her. Ellers kan man ikke varetage den myndighedsopgave,« siger han.

Også i regeringen er der stor overraskelse over de nye tal. Socialdemokraterne retsordfører, Trine Bramsen (S), opfordrer Advokatnævnet til at stramme sig yderligere an.

»Det er muligt at få sagsbehandlingstiderne ned. Det har vi blandt andet set på udlændingeområdet. Nu er der behov for at tage endnu flere redskaber i brug, end det blev proklameret sidste år. Nu må vi have en dialog om, hvordan vi kan få den her sagsbehandling til at gå hurtigere,« siger hun.

Det voksende behandlingstid kommer, efter at Berlingske flere gange har beskrevet de voksende sagsbehandlingstider. Hver gang har Advokatnævnet lovet forbedringer. Det gør nævnets formand igen.

Jon Stokholm, der ud over at være formand for Advokatnævnet også er dommer i Højesteret, skriver i en e-mail til Berlingske, at Advokatnævnet arbejder på at få klagetiden ned. Men en stor pukkel af gamle sager forsinker processen. Samtidig peger han på, at Advokatnævnet efter retsplejelovens regler skal bestå af 21 medlemmer. Det gør naturligt klagebehandling langsommere.

»Det skaber en naturlig begrænsning for antallet af sager, som nævnet på en retssikkerhedsmæssig betryggende måde kan nå at afslutte, uanset hvor mange ekstra ressourcer der tilføres nævnets sekretariat.

Han peger på, at Advokatnævnet i 2012 har behandlet mere end 1.500 sager.

»Vi har i 2012 næsten tredoblet antallet af afgørelser. Vi behandler naturligvis først de sager, der har ligget længst, hvilket er sagerne fra 2010 og 2011. Det betyder, at sagsbehandlingstiden er øget for en periode, hvilket er en uundgåelig konsekvens, når man rydder op,« skriver Jon Stokholm.

Michael Gøtze understreger også, at der på trods af den længere sagsbehandlingsperiode også er en positiv udvikling. Ved udgangen af 2012 var der 1.325 uafsluttede sager mod 1.578 uafsluttede sager sidst i 2011.

»Der er nogle fremskridt. Der er færre sager på hylderne, og der er færre verserende sager end tidligere. Det er også positivt, at det virker som om, de arbejder meget med kvaliteten i afgørelserne,« siger Michael Gøtze.

Advokatnævnet har ifølge et svar til justitsminister Morten Bødskov (S) fra december sidste år lovet, at sagsbehandlingstiden vil være nede på et »tilfredsstillende« niveau ved udgangen af 2013. Morten Bødskov har ikke ønsket at kommentere den seneste udvikling.

Dagens Gossip