Halv million danskere kan have modtaget falske el-regninger

Sådan lyder budskabet i tusindvis af emails, der for tiden florerer med det midtjyske energiselskab EnergiMidt som afsender.

Problemet er bare, at EnergiMidt ikke har noget som helst med de mange emails at gøre.

»Vi har de seneste tre-fire måneder oplevet, at vores navn er blevet sat på falske emails. At dømme ud fra reaktioner fra folk vil jeg tro, at vi taler om op imod en halv million mennesker, der har fået disse emails,« siger presseansvarlig hos EnergiMidt Jacob Hokland.

De falske emails er typisk formuleret på et ubehjælpsomt skriftligt dansk, hvilket tyder på, at de er fabrikeret i udlandet og kørt igennem en maskinoversættelse.

»Der er ikke meget positivt at sige om det, men vi er da beærede over, at folk på den anden side af kloden har fundet frem til vores navn,« lyder det med en vis galgenhumor fra Jacob Hokland.

»Det er ikke nødvendigvis kunder hos EnergiMidt, der får disse mails med vores navn - de ender mange steder, også hos folk, der ikke har noget med os at gøre,« siger han.

Jacob Hokland mener, der er brug for en kampagne, der kan øge danskernes viden om falske emails og spammails.

»Vi har henvendt os til forskellige forbrugerorganisationer i håbet om, at de vil medvirke i en oplysningsindsats. Vi kan ikke komme problemet med falske emails og spammails til livs, men vi kan sørge for, at så mange som muligt ved, hvordan man skal gebærde sig, når man støder på disse emails,« siger Jacob Hokland.

Dagens Gossip