Har du ferie? Så træn om morgenen

Det kan godt være, at de varme sommerdage frister til at lade løbeskoene stå i gangen og fitnesscentret passe sig selv.

Men det nu ikke så tosset at komme tilbage efter ferien i nogenlunde form.

Og fridagene byder netop på ekstra muligheder for at passe træningen – eller måske oven i købet skyde den i gang nu – om morgenen … og med ekstra fordele, skriver www.kk.no.

Morgentræning øger forbrændingen 

For du kickstarter ikke bare kroppen på allerbedste vis med en gang morgentræning. Du sætter også fart under forbrændingen og energien, og chancen for at køre den sunde stil resten af dagen er nok en anelse større, end hvis dagen var begyndt med croissanter og en morfar på sofaen.

Det handler lidt om at tage de gode motionsvaner med ind i din ferie, siger personlig træner, Helle Bornsteins til www.kk.no.



- Fordelen ved at træne om morgenen er også, at så HAR du gjort det. Ofte dukker der flere gode grunde op i løbet af dagen til at springe træningen over. Oven i købet vil en aktiv start på dagen gøre det lettere at holde et højere aktivitetsniveau resten af dagen, end hvis du ikke havde trænet.

Snyd dig yngre 

Farvel, fedt
Morgentræningen har en positiv effekt på din fedforbrænding, og også din efterforbrænding kan blive påvirket af træning først på dagen, men er du bange for, at du ikke lige kan finde stedet eller muligheden for at vedligehold din træning, er ferien måske netop dér, hvor du kan kaste dig over nye træningsmetoder eller påbegynde den løbetræning, du ikke lige har følt dig motiveret til tidligere, siger personlig træner, Helle Bornsteins.



Og der er egentlig ikke så mange gode undskyldninger for at springe over.

Brug din egen krop som vægtmodstand, tag et sjippetov i tasken eller lad bøgerne være din vægt, hvis der ikke er håndvægte eller træningscenter i nærheden af din feriedestination. Løb op og ned af trapperne, brug en bænk til pushups – muligheder er der nok af, hvis du vil undgå at se din muskelmasse forsvinde i de uger, du holder ferie.

Træt af al den fodbold? Så tjek lige galleriet på Q ud!


Lidt er godt
Og lidt kan altså gøre det. Ti minutter har også ret – og som eksperterne siger – så er alt over nul sekunder sådan set værd at tage med. Og skruer du træningen op til 20 minutter eller lidt mere, får du alle de gode helsefordele med oven i hatten.

Af Lonnie Kjer, Q, Aller Media

Dagens Gossip