Hedegaard håber på hurtig bilaftale i EU

EU's danske klimakommissær, Connie Hedegaard, lægger ikke skjul på sin vrede og skuffelse over, at det mandag lykkedes Tyskland igen at få udskudt en egentlig allerede færdigforhandlet EU-aftale om at nedtrappe nye bilers CO2-forurening.

- Det er klart nok ikke noget, kommissionen har fundet på.

- Vi syntes, der var en aftale. Og en aftale er en aftale, siger Hedegaard, efter at hun på et miljøministermøde i Luxembourg kan konstatere, at Tyskland og en mindre gruppe lande blokerer for at give kompromisset fra juni den endelige godkendelse.

Klimakommissæren glæder sig dog over, at alle lande - også den tyske miljøminister, Peter Altmaier - for rullende kameraer har sagt, at aftalen skal gøres færdig under EU-systemets førstebehandling.

Også selv om den tyske regering tydeligvis føler sig nødsaget til at tage hensyn til den tyske bilindustri og de typisk store, mere forurenende, store biler.

- Jeg hørte også nogle, der sådan set gav lidt medløb til Tyskland. Men uden at det var helt klart, at det kom fra hjertet.

- Jeg tror, at den tyske miljøminister på den ene side har et problem. Men på den anden side er han også klar over, at nu skal han ikke trække den for langt, siger Hedegaard.

I den oprindelige tekst fra juni står, at nye biler i 2020 højst må udlede 95 gram CO2 per kørt kilometer.

Tyskerne har forsøgt at skubbe datoen til 2024. Men både Hedegaard og flere ministre har været skeptiske over for en så markant udskydelse, blandt andet fordi det så bliver svært at bevare opbakningen fra EU-Parlamentet.

Men hun siger ligesom den danske klimaminister, Martin Lidegaard (R), at det kunne være noget med at give "rabat" for udledningskravene, hvis en bilfabrik samtidig producerer flere miljøvenlige el-biler. Eller at sætte de foreslåede bøder ned.

- Nu må vi se. Jeg syntes, det var endt én gang – vældig godt. Nu skal vi prøve at finde en måde, der måske ikke bliver helt lige så god. Men omtrent lige så god, siger Hedegaard.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV