Helbred: Sænk dit stressniveau eller du kan dø

Tidligere var stress et tabu i samfundet, men idag lider flere og flere danskerne af det, idet der bl.a. på arbejdsmarkedet bliver stillet større krav.

At få diagnosen stress medfører mange ændringer i hverdagen, både for personen som lider af det, men også for familie og omgangskreds, da den stressramte pludselig ikke kan magte de samme ting som før.

Men fakta viser, at stress stadig er et område, hvor vi ikke sætter så stor fokus på behandling.

Faktisk viser tallene, at der i 2010 døde 1400 personer af stress, hvor der kun døde 255 personer i trafikken.

Tine Tangdal, som er stresscoach og forfatter, og har firmaet Balancepartner fortæller:

- Man kan lære at tæmme stressen i sin hverdag, også når man har travlt, og tingene omkring én er hektiske.  I mit firma Balancepartner arbejder jeg med, at hjælpe stressede og virksomheder med at slippe stressen. Når man kan tæmme sin stress, har man mulighed for at holde fokus på det, man skal have klaret. Det kan være meget svært eller nærmest umuligt, hvis man når lidt op i stressniveau.

Hun mener, at man skal gøre en indsats lige når stressen opstår, så man kan få reduceret antallet af indlæggelser og stressdræbte. Selv en lille indsats kan have en stor virkning.

Fem råd til at tæmme stressen:

• Kend dine stresssignaler
• Find de situationer, der udløser stressen, så du kan fange stressen allerede der
• Vær bevist om din vejrtrækning – tag dybe indåndinger, som kan hjælpe dig til at bevare jordforbindelsen
• Læg mærke til, om du gør ting, fordi du skal, eller om du gør dem, fordi du har lyst
• Læg pauser ind i din hverdag (af 5-15 min. varighed), så du kan være mere effektiv og koncentreret

Dagens Gossip