Her bor verdens mest optimistiske forbrugere

Nielsen er ifølge det amerikanske nyhedssite CNBC.com kommet frem til, at det land, der huser de mest optimistiske forbrugere i verden, er Indonesien. Den sydøstasiatiske nation scorer 122 point på skalaen i en måling, der baserer sig på en rundspørge fra marts.

Baggrunden for indonesernes forhåbninger til en lysere fremtid skal findes i nationale forhold landet. Det går ganske enkelt fremad i Indonesien, og det på en måde, så befolkningen mærker det bredt.

»De indonesiske forbrugeres tillid er stærkt stigende på grund af stærk indenlandsk økonomisk udvikling,« siger Nielsens indonesiske landechef, Catherine Eddy, ifølge CNBC og tilføjer:

»En stigning i mindstelønnen har ligeledes resulteret i en højere indkomst for dem i den formelle sektor, og der er en klar tendens i, at forbrugerne ændrer adfærd og nu køber flere luksusmærker. Idet indenlandsk forbrug udgør en stor del af BNP i Indonesien, taler dette for, at væksten vil fortsætte.«

Indonesiens økonomi er de seneste tre år vokset med seks procent om året. Stigningen i mindstelønnen, der blev effektueret tidligere på året, var på 40 procent.

På trods af at Indonesien ikke er en af verdens allerrigeste lande, skal man ikke afskrive effekten af stærk optimisme i den hovedsageligt muslimske ønation. Landet huser med over 230 millioner indbyggere verdens fjerdestørste befolkning, og den har samlet set en vægtig købekraft.

Når man kigger videre på Nielsens top 10 over de lande i verden, hvor forbrugertilliden er størst, så er Sydøstasien stærkt repræsenteret med lande som Thailand, Filippinerne og Malaysia. Derudover markerer BRIK-lande som Kina, Indien og Brasilien sig.

Ser man mod Europa er der ikke så meget at komme efter … og så alligevel. Et af de lande, der er sluppet nådigt gennem den økonomiske krise, er olielandet Norge. Broderfolket mod nord når lige netop med i den globale top 10, når det gælder forbrugertillid, skriver CNBC.

 

 

 

Dagens Gossip