Her er 6 gode nyheder til dig, der spiser græskar

Efteråret er tiden, hvor man spiser græskar.

Man kan putte det i supper og salater, bruge kernerne oven på boller og man kan spise det som tilbehør til kød.

Faktisk er mulighederne uendelige med denne fantastiske grøntsag, men de gode nyheder stopper ikke her.

For denne efterårs klassiker har nemlig også en god indvirkning på helbreddet.

Huffington Post skrev om de gode effekter sidste efterår, og de er stadig værd at skrive sig bag øret;

1. Græskar er gode for synet.
En kopfuld tilberedt, most græskar indeholder mere end 200 procent af den anbefalede daglige indtag af A-vitamin. A-vitamin er godt for synet.

2. Græskar er gode, når man forsøger at tabe sig
Græskar indeholder masse fibre og med et lavt indhold af kalorier, er det en god måde at blive mæt, hvis man vil være sund og eventuelt vil smide nogle kg.

Læs også: Hun dypper græskaret i maling - resultatet er formidabelt

3. Græskar-kerner giver et sundere hjerte
De dejlige kerner, som man kan bruge over på bagværk, i müsli eller i salat er gode for hjertet. De indeholder en stor andel af plante-stofferne Phytosteroler, som sænker niveauet af dårlig kolesterol.

4. Græskar er sat i forbindelse med lavere risiko for kræft.
Græsker er ligesom gulerødderne fyldt med antioxidanten betacaroten, som man mener kan nedsætte risikoen for at få kræft.

5. Græskar-kerner kan forbedre dit humør
Der er stoffet tryptophan i græskar-kerner, som er vigtigt når man skal producere seratoning, der er et stof, som er afgørende for ens humør. Derfor er det blandt andet godt at spise de sunde kerner i en tid, hvor det bliver mørkere og mørkere.

6. Græskar kan styrke dit immunsystem
En hel række forskellige gavnlige stoffer, som findes i græskar, styrker dit immunforsvar, så du kan stå imod de mange lurende forkælelser her i efteråret.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip