Her er butikkerne der risikerer at forsvinde

Detailhandlen er rykket tilbage til noget, der minder om start, og det får flaskehalsen til at pege på forandring for landets butikker.

Og sker det ikke, vil det betyde et farvel til en række specialbutikker, vurderer udviklingschef i rådgivningsvirksomheden Retail Institute Scandinavia Maria Louise Engelbredt over Berlingske Business.

Ifølge udviklingschefen er de rendyrkede musikbutikker i størst fare for at lukke og slukke, hvis ikke de gør noget, fordi vi alle sammen downloader musikken over nettet. Og butiksstrøg uden en eneste musikbutik vil inden for tre år blive realiteten, hvis ikke musikbutikkerne sadler om, mener hun.

Den gode nyhed er til gengæld, at lige netop musikbutikkerne har muligheden for at nytænke butikkerne, sådan at den såkaldte Generation Y, som er årgangene fra 1980-1995, får de oplevelser, de tillægger så stor værdi. Ikke mindst fordi musikken rummer så store følelser.

»De 18-34-årige vægter oplevelser højere end produktet. Så hvis musikbutikkerne formår at arbejde med det brand, som musikken er, så er der håb. De bløde værdier er vigtige, og det naturligvis sammenlagt med det gode købmandskab,« siger Maria Louise Engelbredt, der forestiller sig en slags butikker, hvor de unge kan slippe deres kunstnerdrøm fri, remixe og dele hitlister med hinanden.

Henrik Persson, der er fremtidsforsker på Københavns Institut for Fremtidsforskning fremhæver, at butikkerne, der skal overleve, skal være tilgængelige og gøre folks liv lettere. Gode eksempler er 7-Eleven-butikkerne på gadehjørnerne, og Jysk-butikkerne, der er nemme at gå til.

»Butikkerne må ændre deres filosofi fra at pushe varerne til folk til i stedet at hjælpe dem og øge deres livskvalitet,« siger han.

Gode tider kommer ikke automatisk tilbage

Foruden musikbranchen er især boghandlere og isenkræmmere udsat. De oplever den såkaldte brancheglidning, hvor dagligvarehandlen i stigende grad møver sig ind på specialbutikkernes område og sælger kogebøger og Margrethe-skåle side om side med mælk, ost og rugbrød.

Her er det oplagt, at specialbutikkerne lokker kunderne til med deres ekspertise, som de ellers ikke kan få i de store dagligvarebutikker. Også selv om det kan blive svært, fordi specialbutikkerne allerede har skåret ind til benet og kan have vanskeligheder ved at holde fast på sine ekspert-ekspedienter.

»Vi møder stadig butiksejere, der håber på, at de gode forbrugsfesttider i detailhandlen vender tilbage. Men de kommer ikke tilbage i samme format. Detaillister må som udgangspunkt sætte sig ind i, hvem vi som forbrugere er i dag, og hvad vi forventer. Konkurrenten er jo ikke længere blot en butik i en anden by eller på den anden side af strøget. Konkurrenten er også den udenlandske retailer, der gør ret så kraftige tilnærmelser til os danske forbruger,« siger Maria Louise Engelbredt og tilføjer:

»Så er man ikke vågen og har tænkt sine tanker om et modtræk– så vil det ende med, at nogle butikker står svage i forbrugernes optik og til sidst blive valgt fra.«

Maria Louise Engelbredt og sætter desuden spørgsmålstegn ved, om det er primært er krisen eller den teknologiske udvikling, der har forårsaget de nye tilstande på detailmarkedet.

Udkantsdanmark vil miste flere butikker

Ifølge en gennemgang, som erhvervsorganisationen Dansk Erhverv har foretaget af detailhandlen de foregående fem år, er det blot i kategorien fødevarer og andre dagligvarer, at omsætningen er steget. Både inden for beklædning og andre forbrugsvarer er omsætningen faldet, og over en bred kam er detailhandlen tilbage på 2003-niveau med et fald på 10 procent siden 2007. Et niveau, der skal ses i sammenhæng med Norge, Sverige og Finland, hvor omsætningen er steget 31,5, 26,2 og 26,6.

Skal markedsdirektør Henrik Hyldtoft spå, er det det såkaldte udkantsdanmark, der vil blive ramt af butikslukninger de kommende år. I Syd- og Sønderjylland er det allerede tilfældet, hvor grænsehandlen æder sig ind på danskernes husholdningsbudgetter.

»Danmark er et lille marked, og vi har mange butikskvadratmeter, der uden tvivl vil blive væsentligt færre af de kommende år,« vurderer han.

Snusfornuftige danskere

Henrik Hyldtoft ærgrer sig over, at krisestemning har bidt sig så vedholdende fast i danskerne, og det på en lige så overdøvende manér som hos grækerne og spanierne, der trods alt sidder i et par værre økonomier end den danske.

»Selv om man har pumpet SP-milliarder og lignende ud til borgerne, bringer folk dem ikke i omløb. Vi er meget snusfornuftige, og det kan forstærke krisen. Det kan jo være rationelt at reagere sådan, men kollektivt er det uhensigtsmæssigt,« lyder det fra markedsdirektøren.

Fra Danske Banks privatøkonom Las Olsen lyder de nære udsigter for indeværende år da også, at udviklingen i butikkernes omsætning vil minde meget om det sløje salg i 2011 og 2012. Trods skattelettelser og lavere inflation vil danskernes lyst til at bruge penge afhænge af arbejds- og boligmarkedet, vurderer Las Olsen, og de to ting er stadig stort set uændrede.

 

 

 

Dagens Gossip