Her er de mest upopulære topchefer

Han har kun siddet ved roret for TDC i godt et år, alligevel er Carsten Dilling tilsyneladende allerede i modvind på imagefronten.

I en ny image-undersøgelse fra handelsplatformen Nordnet får Carsten Dilling en bundplacering. 12,1 procent af de godt 1.000 deltagere i undersøgelsen peger på TDC-bossen, når de bliver stillet spørgsmålet:

»Hvilken administrerende direktør har du mindst tillid til«.

Nordnet har dog »for at undgå forudsigelige resultater« ikke medtaget alle C20-chefer, blandt andre er Thomas Borgen fra Danske Bank og Anders Runevad fra Vestas ikke med. 

Ekspert: Handler mere om branche end

Den lave vurdering til TDC kan ikke umiddelbart forklares med aktiekursen. TDC-aktien er steget med godt 17 procent i år indtil videre, som kun er en er anelse lavere end C20 Cap-indeksets generelle stigning på godt 21 procent - samtidig er TDC blandt de selskaber, der udbetaler mest udbytte til sine aktionærer.

Derfor handler vurderingen i virkeligheden nok mere om telebranchens dårlige ry, forklarer Anders Drejer, der er professor i ledelse ved Aalborg Universitet og har kigget på undersøgelsens resultater.

»Min umiddelbare reaktion er, at det er fordi, han er chef for TDC. Han overtager mange års dårligt image. TDC er den største spiller herhjemme i en branche, hvor de eneste, der bliver anset som mere, utroværdige er ejendomsmæglere og politikere. Og det tror jeg smitter af. Det er meget svært at komme af med,« siger han til Berlingske Business.

På andenpladsen over de upopulære topchefer kommer Nordea-chef Christian Clausen med 9,9 procent af stemmerne.

Han er dog en person, der deler vandene, idet han også indtager andenpladsen over de topchefer, som flest investorer har peget på, at de har tillid til med 6,5 procent er stemmerne.

Ifølge Nordnets investeringsøkonom Per Hansen kan det skyldes, at investorerne er delt i to grupper: Der er dem, som udelukkende er fokuseret på deres investeringer - hvor Nordea har leveret et fornuftigt resultat med en aktiestigning på godt 23 procent i år indtil videre, og dem, der også tænker på bankens rolle i samfundet

»Det her handler jo ikke på nogen måde om, at Nordea ikke er kommet godt igennem krisen. Det er et vidnesbyrd om, at investorerne ikke nødvendigvis svarer som investorer, men også svarer som borgere, der er er sure over bankernes prisstigninger, filiallukninger eller lignende,« siger han.

Tue Mantoni har ikke leveret varen

Tue Mantoni fra Bang og Olufsen er på tredjepladsen over upopulære topchefer med 5,7 procent af deltagerne, der peger på ham som den mindst tillidsvækkende topchef. Og det handler nok mest om virksomhedens resultater, vurderer Anders Drejer.

»Bang & Olufsen har et stort navn hos os alle sammen som privatpersoner tror jeg, og Tue Mantoni er ikke som person uvederhæftig eller træls at høre på på nogen måde. Han er en god kommunikator. Men faktum er, at han ikke har leveret de resultater, som han har lovet. Så det er investorerne, der tænker,« siger han.

I den anden ende af tabellen er det Lars Rebien Sørensen - topchef i landets mest værdifulde selskab Novo Nordisk - der topper som den administrerende direktør, der er mest tillid til. Han får hele 18,6 procent af stemmerne.

»Det handler om, at han har en meget høj stjerne. Det er sådan lidt en »hvad fatter gør er altid det rigtige-holdning« omkring Lars Rebien. Han kan nærmest ikke træde ved siden af,« siger Per Hansen.

Andenpladsen går som nævnt til Nordeas Christian Clausen, mens Lars Rasmussen i Coloplast får fire procent af stemmerne på tredjepladsen. Og det er ikke overraskende, at de to Lars'er klarer sig godt, siger Anders Drejer.

»Det er folk, der er gode kommunikatorer og leverer helt overnormale præstationer i deres virksomheder. Det er det, vi kan se udefra, at det er virksomhederne, der kan tjene penge. Vi aner ikke, hvad de laver. Men de gør det godt,« siger han til Berlingske Business.

Mange svarer »ved ikke«

Undersøgelsen viser dog også, at mange af de adspurgte ikke har følt sig i stand til at svare på, om de har tillid til de topchefer, de er blevet spurgt omkring. Over halvdelen har svaret »Ved ikke« til spørgsmålene. Og det kan skyldes to ting, mener Anders Drejer

»For det første fremgår det ikke klart af undersøgelsen, hvilken tillid der er tale om - er det personlig tillid eller er det investortillid? Det skulle have været defineret klarere i spørgerammen. Det andet er, at mange investorer ikke ved, hvem de her personer er og hvad de laver,« siger han og fortsætter:

»Det er der, jeg bliver nervøs for tendensen til, at private investerer i aktier og andre festlige ting, som de dybest set ikke ved noget om.«

Dagens Gossip