Her er de største risici ved Matas-aktien

Bankerne bag Matas-prospektet beskriver et væld af risici, som materialistkæden kan møde i den nærmeste fremtid.

Og selv om der er reelle udfordringer for kæden såsom supermarkedernes gaflen af kunder, udenlandske konkurrenter og øget nethandel, så er Matas fortsat en solid forretning, vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft-Hansen:

»Matas er solidt funderet med en solid indtjening, og det har de vist gennem de seneste fem år. Det tror jeg, at de vil blive ved med, for Matas har en stærk brandværdi og høj kendskabsgrad i sin målgruppe. Det er en case, hvor risiciene er relativt begrænsede,« vurderer han.

Begrænset vækstpotentiale

Det er tidligere beskrevet, at en af Matas' store udfordringer er udsigten til begrænset vækst, da markedet allerede er godt mættet med butikker landet over. Samtidig er det usandsynligt, at Matas vil ekspandere til de omkringliggende lande, da kæden allerede har måttet lukke et par svenske butikker - angiveligt fordi Matas-brandet ikke er kendt nok i udlandet. I prospektet skriver bankerne om udenlandske konkurrenter, at »nogle kan have større økonomiske ressourcer eller andre muligheder end Matas«.

Inden for de såkaldte »massevarer« er det supermarkederne, der truer Matas, for den massive kundestrøm i butikkerne giver stor basis for at lokke dem til at købe supermarkedernes tilbud på shampoo og bodylotion. Og inden for de såkaldte high end-produkter, som er de dyrere mærkevarer, er det stormagasiner og udenlandske Sephora, der presser Matas. Samtidig peger prospektet på en joker i form af kundernes evigt skiftende forbrugsmønstre:

»Mange af de produkter, Matas sælger, er produkter, som forbrugerne typisk køber færre af, når der er økonomisk nedgang, og forbrugertilliden og de disponible indkomster falder,« skriver bankerne og nævner blandt andet reduceret lønsomhed som en konsekvens.

Frit medicinsalg mulighed og risiko

På den positive side ligger der en gylden mulighed for Matas i, at det nuværende apoteker-monopol bliver ophævet, og andre som Matas får lov at sælge receptpligtig medicin. Men det vil også kræve investeringer i nyt farmaceutisk personale og større forretninger, vurderer Søren Løntoft-Hansen.

»Og så åbner det en lille dør på klem for nogle helt andre, der måske kunne være interesseret i at sælge en blanding af skønhedsprodukter og medicin,« siger analytikeren fra Sydbank og lægger sig dermed op ad en forudsigelse, som bankerne også selv nævner i prospektet:»Desuden kunne en yderligere liberalisering af det danske apoteksmarked anspore visse udenlandske konkurrenter til at begynde at konkurrere eller øge deres investering i Danmark, herunder ved opkøb af eksisterende konkurrenter, som f.eks. danske apoteker,« skriver bankerne.

Dagens Gossip

Dagens TV