Her er fem gode vaner fra udhvilede mennesker

Hemmeligheden er formentlig, at de har disciplin, og at de har nogle gode vaner, der gør det lettere for dem at falde i søvn. De prioriterer nemlig motion, kost og god søvn,

- Det handler om at vedligeholde en stabil søvn/vågen-cyklus for at beskytte søvnen, siger Michael Decker, som er søvnspecialist og professor ved Case Western School of Nursing, til Huffington Post.

Han giver sammen med Joe Ojile, som er læge og grundlægger af Clayton Sleep Institute, et bud på nogle af de mest almindelige gode vaner hos veludhvilede mennesker:

1. De sover ikke længe

For at fastholde et godt søvnmønster er det vigtigt at stå op på samme tid hver dag – også i weekenderne. Det stabiliserer nemlig kroppens indre ur, og du vil også føle dig træt på det rigtige tidspunkt om aftenen.

- Tidspunktet, du går i seng på om aftenen, er i høj grad bestemt af, hvornår du står op og får lys om morgenen. Selvom du kommer senere i seng om aftenen, bør du faktisk alligevel stå op på den samme tid, du plejer om morgenen, forklarer Joe Ojile.

Det betyder også, du skal droppe at sove længe i weekenden og dermed undgå fænomenet, som kaldes ’socialt jetlag’. Det forstyrrer nemlig din søvnrytme at gå sent i seng og stå sent op, og du vil være ganske træt om mandagen.

2. De dropper elektronikken

Rigtig mange mennesker slutter dagen af i sengen med at læse nyheder, mails eller andet på en tablet, computer eller mobiltelefon. Men det er skidt for søvnen.

- Det kunstige lys vi udsættes for mellem mørkets frembrud og sengetid undertrykker frigivelsen af søvnhormonet melatonin, vi bliver mere vågne, og så påvirker det søvnrytmen. Og det gør det sværere at falde i søvn, forklarer Charles Czeisler, der er læge og forsker ved Harvard Medical School.

Det er også en fordel, at hjernen kun associerer sengen med søvn – og ikke som et hjemmekontor. Det gør det lettere at falde i søvn.

Kvinder skal sove 20 minutter længere end mænd. Læs hvorfor på Soendag.dk.

3. De bevæger sig

Forskning viser, at motion er med til at give en god søvn. En undersøgelse fra National Sleep Foundation viser, at mere end 80 pct. af dem, der betegner sig selv som fysisk aktive, sover godt eller rigtig godt. Det samme svarede kun 56 pct. af dem, der ikke dyrkede motion. Selv en smule motion kan faktisk hjælpe. 76 pct. af dem, der betegner sin fysiske aktivitet som ’let’, sover godt eller meget godt.

- At være aktiv betyder bare, at man skal komme op af sofaen og lave noget. Det betyder ikke, du skal til at løbe maraton, siger Joe Ojile.

Vær dog opmærksom på, hvornår på dagen du dyrker motion. For nogen kan det nemlig være et problem at falde i søvn, hvis motionen dyrkes for tæt på sengetid.

4. De tænker på søvn

Det er vigtigt at forberede sin krop på nattesøvnen.

- Du træner jo heller ikke uden at varme op først. Og det fungerer på samme måde med søvnen. Vi skal igennem en proces for at forberede os selv, forklarer Michael Decker.

Når man har haft en hektisk dag med tusind gøremål, er det vigtigt at bruge en times tid, inden man går i seng, på at komme helt ned i gear. Pak computeren væk, dæmp lyset og læs en bog eller tag et afslappende bad. Det signalerer til din krop, at den skal gøre sig klar på at sove.

5. De spiser og drikker det rigtige på de rigtige tidspunkter

At drikke en stor kop kaffe, spise en portion stærk mad eller chokolade før sengetid er ikke en god idé. Alt med koffein og krydderier, der sætter gang i kroppen, er ikke just søvndyssende.

Og så er det en rigtig dårlig idé at spise et stort måltid tæt på sengetid. Det får både dit stofskifte og dig selv til at vågne op.

- De veludhvilede mennesker dropper koffeindrikke og tunge måltider sent på aftenen, siger Michael Decker.

De dropper også alkohol, som måske får dig til at falde hurtigere i søvn – men som til gengæld ødelægger søvnkvaliteten.

Her er 3 overraskende ting, der gør dig træt. Læs mere på Q.dk.

Af Mia Qvist Scheelsbeck, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip

Dagens TV