Heunicke åbner for ny forsinkelse af Femern

Hvis en ny forsinkelse af Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland kan gøre prisen for den 18 kilometer lange tunnel lavere, så skal det udnyttes.

Sådan lyder det fra transportminister Magnus Heunicke (S) efter et møde med sin tyske kollega, Alexander Dobrindt.

- Priserne er for høje og skal forhandles ned, og Femern A/S' vurdering er, at det kan lade sig gøre, men at man har størst chance for et godt resultat, hvis man bringer tidsplanen i spil. Så det vil vi gøre, erklærer Magnus Heunicke.

Femern-forbindelsen er i den senest tidsplan sat til at stå færdig i slutningen af 2021, men en opgradering af jernbanen på den tyske side ventes først klar i 2024, og det giver et spillerum, påpeger ministeren.

- I og med at tyskernes melding er, at de er færdige i 2024, så har vi et stykke tid at gå på, og den mulighed vil vi nu afsøge, for at sikre at vi ikke kommer til at betale for meget for den her forbindelse, forklarer han.

Transportministeren måtte i sidste uge meddele, at de tilbud, som Femern A/S har modtaget på byggeriet af forbindelsen, har overskredet det eksisterende budget med i alt 8,9 milliarder kroner.

Dermed er den samlede pris for tunnelen, som ved vedtagelsen i 2011 var sat til at koste 40,7 milliarder kroner i 2008-priser, vokset til 54,9 milliarder kroner i 2014-priser.

Hertil kommer en udgift på 9,5 milliarder kroner for de danske landanlæg, som skal lede vej- og togtrafikken til tunnelen.

Spørgsmål: Så du stiller de tre år fra 2021 til 2024 til rådighed for Femern A/S til at få prisen forhandlet ned?

- Det vil være for tidligt at sige. Femern har mulighed for at bruge tidsplanen, men vi har en del erfaring med at bygge store forbindelser, og den viser, at der skal være elastikker i sådan en tidsplan, for at den bliver realistisk at overholde, påpeger Magnus Heunicke, som understreger:

- Jeg vil ikke på nuværende tidspunkt definere en dansk tidsplan. Den må afhænge af, hvilke meldinger vi får fra Femern A/S. Det ville være uklogt for mig at intervenere i den forhandling, som de har med entreprenørerne.

Det vil ikke være første gang, Femern-forbindelsen bliver forsinket. Oprindeligt var projektet sat til at stå færdigt i 2018, men siden er slutdatoen flere gange blevet skubbet.

/ritzau/

Dagens Gossip