Heunicke affejer EU: Vil ikke ændre cabotageregler

Truslen om en sag ved EU-Domstolen får ikke regeringen til at ændre på de danske cabotageregler.

Det fastslår transportminister Magnus Heunicke (S), efter han har modtaget en såkaldt åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen.

- Jeg er klar til at tage sagen ved EU-Domstolen, hvis kommissionen fortsat ikke lytter til vores argumenter. De regler, vi har i Danmark, er nemlig vigtige for, at vi kan bekæmpe social dumping, erklærer han fredag eftermiddag i en pressemeddelelse.

Danmark har fået åbningsskrivelsen som et signal om, at kommissionen nu vil indlede en sag mod Danmark om traktatbrud

Åbningsskrivelsen er EU-Kommissionens første officielle meddelelse om, at den mener, at Danmark handler i strid med EU-traktaterne i tolkningen af reglerne for udenlandske lastbilchaufførers indenrigskørsel i Danmark.

Hvis et land ikke retter ind efter at have modtaget en sådan skrivelse, vil næste skridt være en sag ved EU-Domstolen.

- Der skal være ordentlige forhold på landevejene og i førerhusene. Og juridisk mener vi, at vi har en rigtig god sag, meddeler Magnus Heunicke.

Ifølge ministeriet mener EU-Kommissionen, at den danske bødesats på 35.000 kroner for en alvorlig overtrædelse af cabotagereglerne er urimelig i forhold til bøder i lignende sager.

- Her har den danske regering blandt andet svaret, at bøderne for overtrædelser af godstransportlovgivningen helt generelt er blevet forhøjet, og at der også findes lavere bøder end 35.000 kr. på cabotageområdet, oplyser ministeriet.

Kommissionen er også utilfreds med den danske definition af en cabotagetur.

Ifølge den danske vejledning kan en cabotagetur indeholde enten flere læssesteder eller flere lossesteder. Men der kan ikke være både flere læssesteder og flere lossesteder, som EU-Kommissionen mener, at der skal.

- Den danske regering mener omvendt, at det vil føre til, at turbegrebet bliver udhulet, og at reglen om højst tre cabotageture dermed bliver umulig at håndhæve, påpeger ministeriet.

Endelig mener EU-Kommissionen, at Danmark pålægger transportvirksomhederne en uforholdsmæssigt stor byrde, fordi de udenlandske chauffører skal kunne fremlægge dokumentation for deres internationale ture og deres cabotageture.

- Den danske praksis har været sådan, at chauffører, der ikke havde dokumentationen i bilen, har fået mulighed for at skaffe den i løbet af politiets kontrol, for eksempel ved at få den tilsendt elektronisk. Trafikstyrelsens cabotagevejledning er nu blevet præciseret, så det fremgår klart, oplyser ministeriet.

/ritzau/

Dagens Gossip