Heunicke: Lok har skaffet sorte tal til DSB

DSB skal for tredje gang på blot tre år skifte topleder. Det ligger fast, efter at togselskabets administrerende direktør Jesper T. Lok har sagt sit job op, fordi han har fundet nyt arbejde.

Hverken Jesper T. Lok selv eller bestyrelsesformand Peter Schütze ønsker at kommentere direktørskiftet, oplyser DSB til Ritzau.

Transportminister Magnus Heunicke (S) roser til gengæld Jesper Lok for at have ryddet op internt i organisationen og skaffet overskud.

- Han har opnået nogle resultater i sin tid på posten. Da han kom til, var selskabet i en monumental krise. Der var blodrøde tal. Nu har han lige afleveret et regnskab, hvor der er sorte tal. Den del af missionen er lykkedes.

- Men der er stadig massive udfordringer for DSB, som betyder problemer for de rejsende i hverdagen, så der er masser at gøre fremover, siger Magnus Heunicke til Ritzau.

Jesper T. Lok har kun siddet på posten i to år og fire måneder, og dermed venter der endnu en omstilling for DSB, der igennem de seneste år har været præget af uro, store underskud og kritik fra pendlere for forsinkede og overfyldte tog.

Inden Jesper T. Lok kom til i 2012, sad Christian Roslev på posten i blot tre måneder, inden han gik ned med stress.

I 2011 blev daværende direktør Søren Eriksen fyret og fik ifølge flere medier et gyldent håndtryk på omkring fire millioner kroner trods sit ansvar for de massive problemer med DSB First.

Spørgsmål: Tre topchefer på tre år kunne tyde på en alvorlig krise. Er det tilfældet i DSB?

- Nej, det tror jeg bestemt, man kan afvise. Der er nogle uløste problemer, man kan bare nævne IC4, et forældet materiel og elektrificeringen, men det tager vi fat på nu og får løst.

- I forhold til den interne diskussion om DSB's organisation må man sige, at selskabet var på afgrundens rand, da han kom til. Og nu har han leveret et halvårsregnskab med sorte tal på bundlinjen, siger Magnus Heunicke.

Spørgsmål: Hvad får det af betydning for DSB, at man nu igen skal have ny topchef?

- Jeg tror, man må sige, at situationen er væsentlig anderledes nu, end den har været tidligere. Man er lykkedes med den interne strategiplan.

- Nu handler det så om, at det skal vise sig over for de rejsende og pendlerne, at vi nu investerer et rekordhøjt milliardbeløb i jernbanen. Fremtidens DSB skal kunne levere flere tog og en høj service, siger transportministeren.

/ritzau/

Dagens Gossip