Heunicke strammer krav til DSB's præcision

DSB bevarer kun kontrakten med staten ved at køre mere præcist.

Det siger transportminister Magnus Heunicke tirsdag morgen til TV2 News, nu da han vil skærpe rettighedsmålene, som skal sikre tog til tiden, i de kommende forhandlinger om en ny kontrakt med statsbanerne.

Fremover vil regeringen ifølge Politiken anse tog som forsinket efter mere end tre minutter mod nu knap seks minutter. Ved mange forsinkelser skal DSB betale en bod.

- DSB skal være rygraden i den danske jernbane. Men når vi investerer over 28 milliarder kroner i at give danskerne bedre og hurtigere tog, skal jeg også være helt sikker på, at det også kan mærkes hos togpendlere, som har været hårdt prøvet, siger Heunicke.

- Derfor skal der være målrettede, konkrete forbedringer. Ikke mindst tog til tiden. Hvis DSB ikke kan levere det, så vil jeg forhandle en kontrakt hjem, som vi kan rive over, hvis de ikke leverer til tiden, siger han til TV2 News.

I 2003 overtog Arriva en række togstrækninger fra DSB i Midt- og Vestjylland. I 1997 købte Arriva selskabet Unibus, som i 1999 blev fusioneret med Bus Danmark til Arriva Danmark, som nu er landets største busselskab. Venstre vil udbyde DSB's kontrakt.

Det er transportministeren dog ikke indstillet på, og han beskylder Venstre for at lade DSB lide sultedøden.

- Det vil være ærgerligt, hvis man fører dén politik, som jeg ved, at Venstre vil føre: Nemlig at privatisere det hele. Det er skridt for skridt en visnepolitik, hvor man skærer grenene af. Til sidst står man med ingenting, mener Magnus Heunicke.

- Ingen private (danske) operatører kan løfte den opgave. Det vil være at give det til udlandet. Det ville være ærgerligt. Men jeg tror på, at DSB kan klare det, tilføjer han over for TV2 News.

DSB vil ikke kommentere hans krav.

- Vi ser frem til kontraktforhandlingerne, og indtil da har vi ikke nogen kommentar til meldingen fra transportministeren, siger DSB's kommunikationsdirektør Lars Kaspersen.

/ritzau/

Dagens Gossip