Hjemløs død bag 7-Eleven: Akut-myndigheder sætte fokus på svage borgere

Skrevet af admin

23/02/2014

Dagens topnyheder

De mest udsatte borgere i samfundet må ikke være det mindste i tvivl om, at myndighederne aldrig kunne drømme om at holde igen med at sende ambulancer og anden hjælp, hvis de er i nød.

Det fastslår Region Hovedstadens Akutberedskab, Københavns Brandvæsen og Rigspolitiet, efter at en hjemløs mand sidste weekend blev fundet død bag en 7-Eleven-kiosk i Hvidovre. Inden da havde personalet forgæves ringet 112.

Det har skabt tvivl om, hvorvidt myndighederne nu også har lige adgang til akuthjælp, men det har de, og derfor går de tre instanser nu i tættere dialog om håndteringen af de svageste borgere.

- Hjemløse, psykisk syge og borgere med anden etnisk herkomst end dansk beder sjældent om hjælp og gør det ofte meget sent. Det har vi hele tiden haft fokus på, siger direktøren for Akutberedskabet i Region Hovedstaden, Freddy Lippert.

- Folk, der lever på gaden, er vandt til nogle hårde vilkår og har en helt anden tærskel for, hvornår man ringer. Derfor siger vi også til vores medarbejdere, at når de ringer, så er det virkelig alvorligt, siger direktøren.

Region Hovedstadens Akutberedskab, Københavns Brandvæsen og Rigspolitiet, som alle modtager og behandler opkald på Alarm 112, vil nu invitere til et fælles møde med blandt andre repræsentanter for de hjemløse og værestederne.

Formålet er at se på, hvordan man i fællesskab kan skabe mere tryghed hos borgere og hjemløse om alarm og akutberedskabet i hovedstadsregionen.

Steen Herlev Larsen fra Rigspolitiet understreger, at den seneste tids debat om hjemløse i pressen viser, at der kan være behov for at se på yderligere løsninger i fællesskab.

- For os handler det om at skabe tryghed for borgerne i al almindelighed, og når der opstår usikkerhed om trygheden, så handler myndighederne naturligvis på det med det samme, siger Steen Herlev Larsen.

Også Københavns Brandvæsen understreger, at kritikken fra borgerne gør indtryk.

- Vi ønsker, at alle borgere skal opleve, at de bliver behandlet lige. Men når der opstår kritik fra de hjemløse - eller andre, så tager vi det naturligvis alvorligt, siger Jens Larsen, chef for Alarmcentralen Storkøbenhavn.

/ritzau/