Hjemmeplejen sparede sidste år 850.000 kroner, på et fald i medarbejdernes sygefravær, og har nu valgt at bruge de penge på kurset.
Forventninger og småproblemer
- Det gør vi, fordi både medarbejdernes arbejdspladsvurderinger, og henvendelser fra borgere og pårørende, viser at de problemer der opstår, ofte bunder i kommunikationen. Det går galt, når forventninger ikke er afstemt, og når småproblemer ikke bliver taget i opløbet, siger leder af hjemmeplejen Midt/Vest Kari Stork.
- Det kan eksempelvis være, der mangler flydende håndsæbe i hjemmet eller at borgere og pårørende ønsker noget ekstra, som falder uden for det, vi leverer, fortsætter Kari Stork.
Kurset har effekt
- I dagligdagen tænker jeg på, hvordan jeg skal tackle tingene, ud fra det, vi har lært. At sige tingene tydeligt nok, på en respektfuld måde og at tage en konflikt i opløbet, sådan at begge kommer ud af det som vindere, siger social- og sundhedshjælper Malene Engvig.
Foto: Arkiv