HK-klub donerer stor pengegave til bekæmpelse af social dumping på vejene

Skrevet af admin

27/06/2016
Tophistorie fra Avisen.dk distribueret af Ritzau.INFO: Anvendelse af Ritzaus tophistorietjeneste (tidl. Citattjenesten) og materiale herfra forudsætter accept af vilkårene i bunden af denne meddelelse.**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****Det skal være slut med underbetalte chauffører med dårlige arbejdsvilkår på de europæiske landeveje. Det mener kontorpersonalet i Post Danmark. HK-Klubben i Post Danmark har nemlig valgt at donere 50.000 kroner fra deres egen kasse til den fælleseuropæiske kampagne Fair Transport, skriver Avisen.dk. Kampagnen arbejder for at sikre, at den hårde konkurrence til vands, til lands og i luften sker på fair og lige vilkår. Målet er at nå at samle én million underskrifter, og det skal de 50.000 kroner fra HK'erne hjælpe med. - Vores virksomhed vil gerne opføre sig ordentligt og have ordnede forhold for de ansatte. Så hvis Post Danmark skal kunne tjene penge, er der nødt til at være fair konkurrence. Ellers er der hverken job til danske chauffører eller HK'ere, siger Eigil Johannesen, som er fællestillidsrepræsentant for HK'erne i Post Danmark, til Avisen.dk. Pengene til kampagnen kommer ikke fra selve forbundet HK, men fra HK-klubben i Post Danmark. I den optik er 50.000 kroner mange penge, medgiver Eigil Johannesen. - Ja, det er rigtigt mange penge for en arbejdspladsklub som vores. Men medlemmernes job afhænger af, at virksomheden tjener penge. Derfor er kampen mod social dumping og for fair transport også vores kamp, siger han. De mange underskrifter skal få EU-kommissionens øjne op for det, som de europæiske transportarbejderforbund opfatter som konkurrenceforvridende problemer med transport af gods og varer på tværs af landegrænser. Hvis det lykkes at samle en million europæiske underskrifter, får initiativtagerne til kampagnen ret til en offentlig høring i Europaparlamentet, og EU-Kommissionen skal komme med et officielt svar på, hvad de vil gøre på baggrund af borgerinitiativet. Der er allerede indsamlet cirka 20.000 underskrifter, der støtter kampagnens syv forslag til EU. Det er dobbelt så mange som de 10.000 underskrifter, der var målet i Danmark. Underskrifterne skal afleveres til september.Redaktionel kontakt:Redaktionen tlf.: e-mail: avisen@avisen.dk **** DENNE ARTIKEL ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Avisen.dk **** Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus tophistorietjeneste: - Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik. - En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for. - Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet - også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse. - Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde. - Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser. - Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at inkludere dette ved videreudnyttelse.

Dagens topnyheder

Tophistorie fra Avisen.dk distribueret af Ritzau.

INFO: Anvendelse af Ritzaus tophistorietjeneste (tidl. Citattjenesten) og materiale herfra forudsætter accept af vilkårene i bunden af denne meddelelse.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Det skal være slut med underbetalte chauffører med dårlige arbejdsvilkår på de europæiske landeveje. Det mener kontorpersonalet i Post Danmark.

HK-Klubben i Post Danmark har nemlig valgt at donere 50.000 kroner fra deres egen kasse til den fælleseuropæiske kampagne Fair Transport, skriver Avisen.dk.

Kampagnen arbejder for at sikre, at den hårde konkurrence til vands, til lands og i luften sker på fair og lige vilkår. Målet er at nå at samle én million underskrifter, og det skal de 50.000 kroner fra HK'erne hjælpe med.

- Vores virksomhed vil gerne opføre sig ordentligt og have ordnede forhold for de ansatte. Så hvis Post Danmark skal kunne tjene penge, er der nødt til at være fair konkurrence. Ellers er der hverken job til danske chauffører eller HK'ere, siger Eigil Johannesen, som er fællestillidsrepræsentant for HK'erne i Post Danmark, til Avisen.dk.

Pengene til kampagnen kommer ikke fra selve forbundet HK, men fra HK-klubben i Post Danmark. I den optik er 50.000 kroner mange penge, medgiver Eigil Johannesen.

- Ja, det er rigtigt mange penge for en arbejdspladsklub som vores. Men medlemmernes job afhænger af, at virksomheden tjener penge. Derfor er kampen mod social dumping og for fair transport også vores kamp, siger han.

De mange underskrifter skal få EU-kommissionens øjne op for det, som de europæiske transportarbejderforbund opfatter som konkurrenceforvridende problemer med transport af gods og varer på tværs af landegrænser. Hvis det lykkes at samle en million europæiske underskrifter, får initiativtagerne til kampagnen ret til en offentlig høring i Europaparlamentet, og EU-Kommissionen skal komme med et officielt svar på, hvad de vil gøre på baggrund af borgerinitiativet.

Der er allerede indsamlet cirka 20.000 underskrifter, der støtter kampagnens syv forslag til EU. Det er dobbelt så mange som de 10.000 underskrifter, der var målet i Danmark. Underskrifterne skal afleveres til september.

Redaktionel kontakt:

Redaktionen

tlf.:

e-mail: avisen@avisen.dk

**** DENNE ARTIKEL ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Avisen.dk ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus tophistorietjeneste:

- Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

- En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

- Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet - også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

- Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

- Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

- Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at inkludere dette ved videreudnyttelse.