H&M's topchef vil have dit gamle tøj

Sådan lyder tilbuddet fra H&M's topchef Karl-Johan Persson, der inden årets udgang har sørget for, at alle 2900 H&M-butikker kan veksle gammelt tøj til nyt. Ordningen opstod i februar, men siden Bangladesh-ulykken i april, har tekstilindustrien været under skarp kritik, og med bytte-tiltaget er det en kærkommen lejlighed for H&M at få lidt grøn goodwill tilbage, mener analytikerne, som nyhedsbureauet Bloomberg har talt med:

»Det er en god måde at få folk ind i butikkerne på. Vi ser ofte, at grønne tiltag går hånd i hånd med kommercielle mål,« siger analytiker Bryan Roberts fra researchfirmaet Kantar Retail ifølge Bloomberg.

Kundernes gamle moderester bliver sendt til schweiziske I:Collect, som køber tøjet, og afhængig af standen enten videresælger eller omdanner pjalterne til rengøringsklude eller fyld i bløde legetøjsdyr. Men Emma Enebog, der er donationschef hos Myrorna, der samarbejder med Frelsens Hær, er skeptisk over for, at kunderne belønnes med et gavekort, når de afleverer det gamle tøj: »Der er en risiko for, at den miljømæssige fordel vil forsvinde«, siger hun, med henvisning til, at gavekortene generer nye køb og nyt forbrug.

En ressource, ikke affald

»Vi vil ikke have, at tøj bliver affald, vi ønsker, at det bliver en ressource i stedet,« siger bæredygtighedsdirektør Henrik Lampa fra H&M, der for tre år siden blev kritiseret for at have efterladt gamle varer som skrald på gaden i New York.

Svenske H&M har sammen med storrivalen spanske Inditex for nylig underskrevet en international aftale om brand- og bygningssikkerhed i Bangladesh, hvor også 48 andre tekstilvirksomheder nu har tilsluttet sig.

Modegiganten omsatte sidste år for 121,3 mia. kroner og fik et resultat på 14,5 mia. kroner. Første kvartal i år faldt indtjeningen dog 11 procent til fire mia. kroner i forhold til samme periode året forinden.

Dagens Gossip