Høj fart i frit fald kan have splittet russisk fly ad

Skrevet af admin

01/11/2015

Dagens topnyheder

Billeder og meldinger fra ulykkesstedet i den egyptiske Sinai-ørken, hvor et russisk passagerfly er styrtet ned, tyder på, at flyet simpelthen er revet fra hinanden i luften under et ukontrolleret styrt.

Det vurderer Tom Zøllner, tidligere havariudredder i SAS og partner i konsulentfirmaet Mill Aviation & Partners, der rådgiver om luftfartsindustrien.

- Jeg tolker billeder og video fra ulykkesstedet, som om vragdelene er faldet lodret ned. Det tyder på, at flyet har været i et ukontrolleret fald, siger Tom Zøllner.

Billeder fra stedet viser flydele spredt ud over et stort området i ørkensandet. Ifølge nyhedsbureauet AFP er der fundet omkomne helt op til otte kilometer væk fra det sted, hvor flyet er styrtet ned.

- Når man finder lig så langt væk, er det en meget tydelig indikation på, at flyet er gået i stykker under faldet, siger Tom Zøllner:

- Det kan ske, hvis det kommer op i en meget høj hastighed, hvor der kommer så kraftige vibrationer i flyet, at det simpelthen begynder at ryste fra hinanden. Når flyet først begynder at lukke sig op, så går det meget hurtigt. Det er en slags paraplyeffekt.

Ifølge Tom Zøllner er der tidligere set eksempler på, at fly simpelthen er faldet fra hinanden under et ukontrolleret styrt. Det skete blandt andet for et fly af typen Boeing-737, der styrtede end i Panama i 1992.

- Det var en meget mystisk nedstyrtning, hvor flyet forsvandt ligesom her. Det tog efterforskerne lang tid at finde ud af, hvorfor flyet var splittet ad, siger han.

Hverken Tom Zøllner eller Paul Hulme Harrison, der er formand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab, IDA FLY, vil komme med bud på, hvad det så er, der har fået passagerflyet til at styrte mod jorden.

Men ifølge Paul Hulme Harrison er der tegn på, at der er hændt noget voldsomt i luften, eftersom piloterne ifølge de seneste oplysninger fra egyptiske myndigheder ikke nåede at slå alarm.

- Generelt kan man sige, at hvis der opstår et teknisk problem i flyet, så bliver piloterne advaret i cockpittet med forskellige alarmer, siger Paul Hulme Harrison:

- Jo langsommere problemet udvikler sig, desto mere tid har man til at diskutere det indbyrdes i cockpittet og med folk på jorden. Men hvis flyet pludselig ikke giver lyd fra sig og forsvinder fra radaren, så er det tegn på, at der er sket meget voldsomt.

/ritzau/