Højesteret dømmer ROJ TV til sort skærm

Der skal fremover være sort skærm, når fjernsynsseere slår over på ROJ TV's danske frekvens.

Det har Højesteret afgjort torsdag, hvor den kurdiske tv-station har fået sin sendetilladelse endelig frakendt, fordi den er dømt for at være talerør for den kurdiske arbejderbevægelse PKK, der figurerer på terrorlisterne.

Sidste sommer fastslog Østre Landsret, at der var beviser for, at "en eller flere personer inden for de tiltalte selskaber har handlet forsætligt" i forbindelse med overtrædelse af straffelovens terrorparagraffer.

Højesterets dommere har derfor frataget sendetilladelsen oveni bøden på fem millioner kroner, som to tv-selskaber blev idømt i landsretten.

Kun de to selskaber bag stationen er blevet tiltalt og dømt for at være talerør for PKK. Ingen enkeltpersoner er stillet for retten.

I straffesager mod selskaber er det ellers normalt også at gøre en eller flere mennesker ansvarlige. Selskaber handler nemlig ikke af sig selv.

- Det er en aparte konstruktion, konstaterer advokat Bjørn Elmquist, der forsvarer ROJ TV, på et retsmøde i Højesteret.

Ifølge advokat Bjørn Elmquist var det netop den usædvanlige fremgangsmåde, som drev Østre Landsret til også at frakende ROJ TV muligheden for at sende fjernsyn.

Landsretten begrundede sanktionen med, at ROJ TV og et andet selskab ellers kunne "fortsætte den kriminelle fjernsynsvirksomhed." Og hermed forvandlede landsretten de to selskaber til tænkende og handlende væsener, kritiserer advokaten.

Den særlige paragraf i straffeloven om frakendelse af rettigheder gælder kun mennesker, mener han - og kan ikke bruges mod selskaber. Men det er et flertal af dommerne i Højesteret ikke enig i. To dommere var enig med forsvareren for ROJ TV.

ROJ TV er i dag sendt til tælling. Myndighederne har begæret selskabet tvangsopløst i skifteretten på grund af manglende indsendelse af regnskaber. Det andet selskab, der blev dømt, er gået konkurs. Bøderne er ikke betalt.

ROJ TV sender fortsat tv i dag. Det sker via satellit fra studier i Belgien.

/ritzau/

Dagens Gossip