Høreskadede unge får brug for høreapparater

Ifølge en EU-rapport fra 2008 vil op mod 10 millioner musikelskende europæere få problemer med hørelsen efter at have hørt for høj musik på mp3-afspiller. En spådom, der kan få kassen til at klinge hos høreapparatproducenten William Demant, vurderer analytiker Morten Imsgard fra Sydbank over for Berlingske Business.

»Den nye kundegruppe vil kunne generere flere hundrede millioner kroner i ekstra indtjening, hvis markedet vokser som ventet,« siger han med tanke på, at William Demant globalt set når ud til hver femte, der har brug for et høreapparat, og selskabet i dag tjener i underkanten af to milliarder kroner på driften.

Morten Imsgard peger på, at hvis William Demant skal nå ud til de yngre brugere, skal selskabet arbejde på at udvikle høreapparater, som er så usynlige som muligt, ligesom der ligger en stor opgave i at forsøge at gøre det mere socialt acceptabelt at bruge et høreapparat.

Her er konkurrenten GN Store Nord allerede et skridt foran med et samarbejde med amerikanske Apple, som betyder, at høreapparaterne kan kobles op på Apple-produkter, som er populære hos mange yngre mennesker.

Fugle på taget

Hos William Demants datterselskab Oticon, der producerer og udvikler høreapparaterne, er der dog ikke sat noget i værk for at imødekomme en potentielt ny og yngre kundegruppe, der er skadet af for høj musik. Ifølge direktør Søren Nielsen kræver det langvarig og voldsom lydpåvirkning samt en højere alder at pådrage sig en høreskade, og han kalder det »fugle på taget« at tale om en iPod-generation, som selskabet fremadrettet skulle kunne lukrere stort på.

»Jeg er en smule forbeholden over for en ny generation og profil af brugere, så det tager vi, som det kommer. Vi følger de potentielle brugere tæt, og det går jo relativt langsomt at udvikle høreskader, så vi vil godt kunne følge med,« siger direktøren om usikkerheden om, hvordan musikudstyret vil påvirke lytterne årtier ud i fremtiden.

Spørger man analytiker Morten Imsgard vil William Demant dog gøre klogt i at holde sig til, så GN Store Nord ikke haler for meget ind på selskabet med sin aggressive innovation. For ender den nye kundegruppe med at blive en realitet, og GN Store Nord har rustet sig bedst, kan det tippe magtbalancen mellem William Demant, der sidder på en global markedsandel, der er seks-syv procentpoint større end GN.

»GN har været fremme i skoene innovativt med samarbejdet med Apple, der åbner op mod de yngre kundegrupper. Det er muligt, at det vil åbne markedet meget for dem, men det sker ikke fra den ene dag til den anden og er en proces over en årrække,« vurderer han.

Dagens Gossip