'Holdbarhed' er en milliard forretning

Salt er flere millioner af år undervejs, men kan I følge producenterne kun holde sig to år når det kommer på pakke. Birgitte Escherich direktør i Kostkompagniet, kalder det himmelråbene og misvisende.

- De eneste, der vinder på en lav holdbarhed er industrien. Det er lige fra producenter til vognmænd, videre til engrossælgere og detailhandel. Den eneste, som taber, er forbrugeren, forklarer Birgitte Escherich til Dagens.dk, og fortsætter:

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook

- Linser, ketchup og salt. Det er alle produkter, med en alt for kort holdbarhedsdato sat af producenten. Det er fuldstændigt med linser, som det er med korn. Det kan holde sig i årtier, og stadig smage ens, når de bliver kogt.

Birgitte Escherich, som er forfatter til flere bøger om mad, synes industrien har et ansvar, når den 'tvinger' autoritetstro danskere, samt Supermarkeder til at smide god mad ud, bare fordi datoen er overskredet:

- Vi har alle sammen et ansvar, og det er en kæmpe skam at smide god mad ud, bare fordi datoen er overskredet. Især når det stadig er godt, fortæller hun til Dagens.dk.

Der er en række fastsatte krav til holdbarhed, som stammer fra Fødevarestyrelsen. Disse krav gælder kun ferske fødevarer. Er fødevaren ikke fersk, er der stort set frit spil for producenterne.

Dagens Gossip

Dagens TV