Hos Lego kommer milliarderne i anden række

Selvfølgelig er der klap på skulderen og en klækkelig bonus til Legos ledelse med administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp i spidsen efter et 2015-regnskab, der har sat nye rekorder.

Men det er langt fra kun omsætningen og bundlinjen, som legetøjskoncernens ledende medarbejdere bliver vurderet ud fra.

Hos Lego bliver man også målt på bløde parametre som bæredygtighed og social ansvarlighed.

- Den slags kan være genstand for meget varm luft. Men for vores topledelse på cirka 25 personer tæller det økonomiske resultat kun 20 procent af den samlede bonus.

- Vores ejere er jo for længst blevet meget velhavende og er derfor i endnu højere grad optaget af, at medarbejdere og forretningspartnere tjener gode penge på at arbejde med os, så vi efterlader et positivt aftryk på det samfund, vi er en del af.

- Det er en god og langsigtet succesformel, som ligger dybt i filosofien i Lego, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Hans arbejde og målsætninger afviger derfor en del fra kollegerne i eksempelvis børsnoterede pengeinstitutter eller forsikringsselskaber, hvor aktionærerne har et knivskarpt øje på de økonomiske nøgletal.

- Det er selvfølgelig et privilegeret udgangspunkt, fordi vi er en privatejet virksomhed og eksempelvis ikke skal sørge for folks pensionsopsparing.

- Men omvendt har vi efter min mening også leveret nogle sindssygt flotte afkast, og det skal vi selvfølgelig også være stolte af, siger direktøren.

Den såkaldte Lego-ånd gennemsyrer alt, hvad der foregår i og omkring virksomheden i Billund, men bliver også implementeret, når der åbnes nye kontorer i udlandet.

- Vi arbejder meget på at tale om Lego-kulturen og om, hvad der er fælles for alle, og hvor det er okay at være forskellig.

- Vi har brug for at have en mangfoldig medarbejderskare, der sætter børn, kunder og medarbejdere højere end bare at skabe indtjening, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Spørgsmål: Kan Lego bruges som det gode eksempel for andre virksomheder i den henseende?

- Jeg kan kun jo tale ud fra vores eget synspunkt, men jeg er sikker på, at vi bliver belønnet af det samfund, vi er en del af. Jeg tror, at forbrugere er glade for at kende vores grundfilosofi og bakker op om den, siger direktøren.

/ritzau/

Dagens Gossip