Hovedpinepiller kan give hovedpine

Forbruget af hovedpinepiller fortsætter med at vokse, men tager du for mange piller, ja så kan det faktisk føre til mere hovedpine.

De sidste ti år er forbruget af de smertestillende piller med paracetamol steget med 30 procent, så det er væsentligt flere piller der spises nu end tidligere.

Vi tager dem gerne mod alt, og desværre også når det måske ikke er nødvendigt.

Det stigende forbrug kunne måske tyde på, at vi generelt har fået mere ondt, og flere befolkningsundersøgelser viser da også, at lidt flere voksne har ondt i hovedet.

Men blandt de unge er forbruget af smertestillende piller fordoblet, uden at gruppen har fået flere symptomer, skriver Samvirke.

- Det er blevet hverdagens lille hjælper. En teknologi, vi tyer til, når vi føles os uoplagte eller for trætte til at hænge sammen, siger Claus Møldrup, der professor på Institut for Farmateknologi og Farmakoterapi på Københavns Universitet.

- Vi vil gerne yde maksimalt. Vi vil fastholde en god karriere og samtidig være gode forældre og købe ind til aftensmaden, og hvad vi ellers bør. Og her kan lægemidlet blive det middel, vi tyr til for at opretholde det liv. Ikke fordi det hjælper, men tro kan flytte bjerge - og så hjælper det jo alligevel, siger Claus Møldrup til bladet.

Men det paradoksale er, at et stort forbrug af hovedpinepiller netop kan føre til en medicinfremkaldt hovedpine. Det sker fordi vores smertesystem simpelthen vænner sig til de stigende mængder af paracetamol.

Faktisk kommer omkring 150 patienter hvert år på afvænning for hovedpinepiller på Hovedpinecenteret på Glostrup Hospital.

 

Dagens Gossip