Hun tror, han er en tidligere kriminel - da han afslører sandheden, bliver hun chokeret

Førstehåndsindtryk og fordomme er noget, der former de fleste af os.

Selv når vi ikke ønsker at dømme nogen på forhånd, er stereotyper nemme at navigere ud fra.

For at undersøge, hvor dybt et førstehåndsindtryk og en bestemt historie kan påvirke, har kameramærket Canon lavet et socialt eksperiment og filmet det. Videoen er nu gået viralt.

Virksomheden hyrede seks fotografer, som skulle fotografere den samme person i det samme lokale, mens han var iført det samme tøj ved alle seks fotograferinger. Den eneste forskel var de historier, fotograferne hver især fik, før de skulle afbilde manden.

En fik at vide, at han var clairvoyant, en anden, at han var millionær. En tredje blev introduceret til manden som en fisker, mens en fjerde fik at vide, at han var alkoholiker.

Den femte og sjette fotograf fik at vide, at manden var henholdsvis en tidligere kriminel og en helt.

Dernæst blev de bedt om at fotografere manden. Det kom der vitterligt seks meget forskellige billeder ud af.

Læs også: Kunde sender Starbucks hovedkvarter et billede af, hvad denne medarbejder gjorde

Fotografen, som fik at vide, at manden var tidligere kriminel fik eksempelvis et billede ud af fotograferingen, hvor manden virker mørk og truende. Som helt fik en anden fotograf ham dog til at se varm og tilnærmelig ud.

Videoen er på ni dage set mere end 2,8 millioner gange.

Se den nedenfor.

Følg Dagens Helte for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip