Hvad har du lavet i børnehaven i dag, lille skat? Derfor svarer dit barn 'ikke noget'

Hvis du spørger dit barn, hvad han eller hun har fået dagen til at gå med i børnehaven, så får du formentlig en halvflad respons. 

Årsagen er ikke, at dit barn ikke kan huske sine aktiviteter. Det er din spørgerteknik, der halter gevaldigt. Det skriver Videnskab.dk.

Hvis du vil have et tilfredsstillende svar fra dit barn, så skal du stille dine spørgsmål på en helt anden måde.

Professor Peter Krøjgaard fra Center for Selvbiografisk Hukommelsesforskning på Aarhus Universitet fortæller, at den meget direkte strategi, hvor du simpelthen spørger lige ud om, hvad barnet har lavet, ikke virker, fordi små børn har vanskeligt ved at forholde sig til den slags spørgsmål.

- Det er svært for mindre børn at hente erindringer frem på kommando, blandt andet fordi det kræver, at de bruger hjernens frontallapper, der ikke er så udviklede endnu. Små børn har lettere adgang til deres erindringer, når de dukker op helt spontant ud af det blå. Spontane erindringer kommer via associationer og kræver ikke samme involvering af frontallapperne, forklarer professoren til Videnskab.dk.

Ny forskning viser, at børn på omkring tre år godt kan huske tilbage og genopleve begivenheder, hvis de bliver spurgt om minderne på den rigtige måde. Det har forskere tidligere haft svært ved at bevise, fordi man har benyttet spørgeteknikker, hvor børnene aktivt skulle grave i deres erindringer.

Her går klappen ned, fordi børnenes frontallapper ikke er tilstrækkeligt udviklede til at håndtere spørgemålene. 

- Vi har nu udviklet en metode, hvor vi kontrolleret og systematisk kan fremkalde spontane erindringer hos børnene. Det har givet os et helt nyt vindue til at undersøge børns erindringer, uden at frontallapperne spiller samme potentielt begrænsende rolle, siger Professor Peter Krøjgaard. 

Mette Skovgaard Væver fra Institut for Psykologi på Københavns Universitet er psykolog på spæd- og småbørnsområdet. Hun fortæller til Videnskab.dk, at den nye forskning kan få stor betydning for måden, vi tackler børnenes adfærd på fremover.

- Vi kan med de her kontrollerede studier af børns episodiske hukommelse få ny og vigtig viden om, hvordan og hvornår de hukommelsesmæssige funktioner hos børn udvikles. Og på sigt, hvad der er vigtigt for, at de udvikles optimalt. Det er yderst interessant i forhold til både forældres adfærd og omsorg, og hvordan vi indretter vores børneinstitutioner for de helt små, siger hun.

Følg Dagens Mødre for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip