Hver femte dansker er blevet snydt i netbutikker

Godt en ud af fem danskere har oplevet at blive fuppet i forbindelse med et køb på internettet. Det viser en rundspørge, som YouGov har lavet for Søndagsavisen.

Fupnumrene sker oftest i de mere end 1.100 fupbutikker, der er oprettet i udlandet og rettet direkte mod at snyde danske kunder.

Enten får man aldrig sin vare, eller også får man én, der er defekt eller uægte.

”Det er et problem i voldsom vækst. Hjemmesiderne er oprettet i Kina og Rusland, men de er oversat til dansk og er så professionelt lavet, at flere og flere ryger i fælden,” siger Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket, til Søndagsavisen.

Den bekymrende tendens er også blevet bemærket i Foreningen for Dansk Internethandel, en sammenslutning af danske netbutikker.

”Det er jo en udfordring for os, for det kan skabe mistillid til at handle på nettet. Vi forsøger at varedeklarere vores sider så tydeligt, at kunderne kan være sikre på, at de ikke bliver snydt, men i sidste ende skal forbrugerne også bevare deres kritiske sans,” siger Anette Falberg, administrerende direktør for FDIH.

Ifølge e-mærket kan man typisk kende fup-butikkerne ved grammatisk rodet sprog, urealistisk store rabatter og manglende kontaktoplysninger og cvr-numre.

Også underlige betalingsmuligheder, som bankoverførsler, er ofte at finde på siderne, og derfor er det vigtigt at betale med kreditkort, så man kan gøre indsigelse i banken og få sine penge tilbage, hvis uheldet er ude.

Dagens Gossip

Dagens TV