Hver fjerde har kørt spritkørsel

Hele 27 procent af de adspurgte svarer i en TNS Gallup-måling lavet for Gjensidige Forsikring, at de har kørt spritkørsel.

Af dem mener 87 procent, at de ved, hvad loven siger om spritkørsel. Ikke desto mindre er det kun 77 procent, som ved, at man ikke må sætte sig bag rattet, hvis ens promille er højere end 0,5.

Sociolog og ph.d.-stipendiat Lars Fynbo, som er i gang med en afhandling om spiritusbilisme i Danmark på Københavns Universitet, mener, at det er overraskende mange, som har prøvet at køre spirituskørsel.

Han mener, tendensen matcher danskernes forhold til alkohol - nemlig, at det er i orden at gøre det lidt forbudte, så længe du ikke mister kontrollen.

»I visse grupper er der en stiltiende accept og anerkendelse af, at det er okay at drikke og køre, så længe du kan styre det. Og mange sætter først foden ned, hvis du for eksempel kører naboens datter ihjel,« siger han.

Han mener især, at det er opsigtsvækkende, at kun 77 procent kender den korrekte promillegrænse.

»Det er betænkeligt, at det ikke er tættere på 100 procent. Det svarer jo til ikke at kende den seksuelle lavalder eller reglen for, hvornår man må stemme. Det er et oplagt sted at sætte ind i forhold til en trafikkampagne, kunne man sige,« siger han.

Hos Gjensidige Forsikring hæfter man sig ved, at diverse trafikkampagner ikke ser ud til at virke så godt som håbet.

»De kampagner, der har været, har ikke ændret markant ved danskernes holdninger eller adfærd. Vi er et forsikringsselskab med norsk baggrund, og jeg oplever fra mine kolleger i Norge og Sverige, hvor man har en nultolerance i forhold til spirituskørsel, at det har en større indvirkning på folk. Hvis man har møder eller middage, så undlader man i højere grad at køre bil. Derfor mener jeg, at man burde overveje at sænke vores 0,5 promillegrænse. Risikoen ved spirituskørsel er jo, at folk bliver invalideret eller slået ihjel,« siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør i Gjensidige Forsikring.

Han understreger, at det rent forsikringsmæssigt også kan blive en dyr omgang, hvis man bliver involveret i et uheld. De skader, man forvolder andre, bliver dækket forsikringen, men er bilistens promille på mere end 1,20 dækker kaskoforsikringen ikke skaderne på spritbilistens egen bil, mens ulykkesforsikringen heller ikke dækker de skader, som spritbilisten pådrager sig.

Dagens Gossip