Hver tredje danske billist blæser over for gult

For mange danske bilister undlader at hæve foden fra speederen og træde på bremsen, når de nærmer sig et gult lys. For 32 procent af de danske bilister kører nemlig nogle gange over for gult, selvom de kan nå at stoppe. Blot 64 procent overholder færdselsloven på dette område, og kører kun frem for grønt lys.

Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

- Det er ikke kun ulovligt, det kan også skabe farlige situationer, når bilister fortsætter for gult ud i et kryds, selvom de kan nå at bremse. Man skal huske på, at det gule lys signalerer, at signalet snart skifter til rødt. Og hvis man ikke respekterer lyssignalerne, risikerer man at havne i farlige situationer, hvor både andre bilister, cyklister og fodgængere ikke regner med, at der kommer en bil susende, siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring.

Gult lys betyder stop

Ifølge færdselsloven er det kun i de tilfælde, hvor en opbremsning kan medføre fare, at det er tilladt at fortsætte for gult. Alligevel er det blot 64 procent af de danske bilister, der svarer, at de kun kører over, når lyssignalet viser grønt.

- De fleste kan nok sætte sig ind i, at det kan være frustrerende, hvis man lige akkurat misser det grønne lys og må stoppe for gult. Men det ændrer ikke på, at det er problematisk, når hver tredje bilist ikke mener, at færdselsloven gælder for dem, forklarer Kim Rud-Petersen.

Hvad siger loven

Bekendtgørelse om vejafmærkning § 54 stk. 5:

Gult lys betyder stop. Det angiver, at signalet snart vil skifte til rødt, men har i øvrigt samme betydning som rødt. Kørende skal dog ikke standse, hvis de, når signalet skifter fra grønt til gult, er nået så langt frem, at standsning vil medføre fare.

Dagens Gossip

Dagens TV