Hvilken af disse bananer er bedst for dig?

I børnehaven var det lykken at få et stykke brunt banan, fordi den brune del smagte sødere end resten af bananen. I folkeskolen var det omvendt klamt at spise den forslåede og derfor brune banan, der havde ligget i skoletasken i (mindst) en dag. Men hvad er egentlig sundest?: Den brune, den gule eller den grønne banan?

Generelt er bananer en genial spise, hvis man er ude efter en mættende frugt, der er rig på jern (godt for blodprocenten), magnesium (godt for maven) og kalium (godt for knoglerne). Derudover hjælper indholdet i bananer med at stabilisere et normalt blodtryk og styrke hjertet.

Der er dog stor forskel på, hvor sund bananen er for dig, alt efter, hvornår i dens modningsproces, du indtager den. Det viser et stykke japansk forskning.

Læs også: Her er ekspertens ABC-guide til at få et skud vitaminer

De brune pletter eller bananen, der har fået lov at ligge så længe, at den har fået den brune farve, er fx lettere at fordøje. Jo mere moden en banan er, jo flere antioxidanter indeholder den også.

Forskerne har tilmed fundet ud af, at har bananen brune pletter på skallen, producerer den nogle stoffer, der forebygger kræft. En moden banan er derudover otte gange mere effektiv i forhold til at booste dit immunforsvar, end en umoden banan er det.

Derfor er det måske værd at gøre som i børnehaven og gå efter de fuldmodne, let forslåede bananer, hvis du vil have det fulde udbytte ud af frugten. 

Se billedet af bananer herunder:

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

Dagens Gossip