Hyppig stavefejl driller skoleelever

Det er forskere fra Dansk Sprognævn nået frem til, efter at de har sammenlignet, hvordan elever i 9. klasse i dag klarer afgangsprøven i retskrivning i forhold til, hvordan elever i 9. klasse i 1978 klarede afgangsprøven i diktat. Det skriver B.dk.

Forskerne har taget højde for, at prøverne ikke er helt ens, og de når frem til, at nutidens elever i gennemsnit er blevet syv procent dårligere til at stave. Blandt andet er der flere orddelingsfejl i dag i forhold til i 1978.

Seniorforsker Jørgen Schack fra Dansk Sprognævn er forsigtig med at vurdere, om de syv procent »er et stort eller lille fald«.

»Men det skulle da helst ikke blive ved med at falde yderligere,« siger Jørgen Schack, der er med til at udarbejde afgangsprøverne i den danske folkeskole, til Berlingske.

»Udviklingen hænger formentlig sammen med, at eleverne i dansktimerne i dag skal lave så mange andre ting, der også er vigtige, at der naturligt nok vil være mindre fokus på mere formelle ting som retskrivning,« siger han.

En af de ting, der driller eleverne, er nutids-r’et. Og de unge har i særdeleshed problemer med at huske, at ordet »ændrer« i nutid (eller præsens) slutter med et »r« og altså ikke staves »ændre«.

»Det er en topscorer gennem årene,« konstaterer forskeren.

Undersøgelsen af udviklingen i afgangselevernes retskrivningsevner, der først er helt færdig til næste år, omfatter diktater fra flere steder i landet, og det fremgår blandt andet af den, at 40,7 procent af eleverne i 2008 stavede »ændrer« rigtigt. I 2010 var det 37 procent.

Ifølge Jørgen Schack »lader det til, at en ophobning af konsonanter gør det svært«.

»Det er lettere for eleverne at sætte præsens-r i et ord som »tilhører« end i et ord som »ændrer«,« forklarer han.

En anden almindelig fejl er ifølge Jørgen Schack de lange tillægsformer. Et udsagnsord som »løbende« bliver ofte til »løbene«.

»Det kræver grammatisk opmærksomhed at undgå den type fejl. Mange kan faktisk godt finde ud af at stave de ondeste fremmedord, men så laver de fejl i grammatikken,« fortæller forskeren, der understreger, at eleverne skal være dygtige til dansk for at få topkarakter i retskrivningsprøven.

Formanden for Dansklærerforeningen, Jens Raahauge, vurderer, at udviklingen i 9. klasseelevernes evner udi retskrivning kan hænge sammen med, at der i flere år er blevet brugt mange kræfter på at forbedre elevernes læsevner.

»Man kunne måske hævde, at det ensidige fokus på læsning har taget ressourcer fra skrivningen,« siger han og tilføjer, at »vindene omkring danskundervisningen er ved at vende,« så der efterhånden kommer mere opmærksomhed omkring skrivning.

Formanden understreger, at det i dagligdagen i skolen er »vigtigst at få sat ind og udryddet den funktionelle analfabetisme – langt vigtigere, end at sidde og fluekneppe om et nutids-r«.

»Danskfagets udfordring er at gøre alle så kompetente som muligt og få dem med, der ikke kan. Det er klart, at man i nogle brancher skal kunne stave korrekt, men der andre brancher, hvor det ikke betyder helt så meget,« siger Jens Raahauge og tilføjer, at de unge i dag er »mere aktive sprogbrugere end nogensinde før«.

Dagens Gossip