I næste uge får vi de laveste priser på kaffe i flere år

Hele, ristede, arabica, colombia, syrlige eller brændte. Kaffe kommer i mange varianter, og lige meget hvilken du drikker for at vågne om morgenen, er der udsigt til, den bliver billigere. For de lave kaffepriser kommer nu for alvor til Danmark efter to års fald og en halvering på kaffebørsen i New York.

De store, danske detailkæder Dansk Supermarked og Coop hopper med på bølgen og lover fald i tilbudspriserne, for selv om danskerne ikke drikker så mange kopper kaffe som tidligere, så bruger kæderne stadig de opkvikkende bønner som fast slagtilbud for at tiltrække kunder, skriver Børsen fredag.

Og i Coop afslører kategorichefen, at priserne på kaffe i næste uges tilbudsaviser bliver de laveste i flere år.

»I de kommende seks uger kører vi med meget skarpe priser. Konkurrencesituationen er hård, og både vi og alle andre bruger jo tilbud på kaffe til at sikre kundestrømmen i butikker,« siger Susanne Hegnbo til Børsen.

Også i Dansk Supermarked kan pressechef Mads Hvidtved Grand fortælle, at kæden på både kortere og længere sigt kommer til at sænke priserne. Der vil dog være en forsinkelse i forhold til kaffebørsen i New York, men priserne vil falde, og man vil altid kunne finde tilbud helt ned til 25 kroner posen, siger han.

For bare et år siden stod et kilo arabica til 6 dollar, nogle gange lidt mere, på børsen i New York. Den pris er nu mere end halveret. Og når priserne falder på verdensmarkedet, så vil det slå i gennem på et eller andet tidspunkt i Danmark, siger formanden for Brancheforeningen Kaffe og Te, direktør Henrik Frellsen til Børsen.

Men selvom danskerne er blandt de mest kaffeslubrende folk i verden, så er markedet kraftigt faldende. Salget af den udbredte filterkaffe, som findes i næsten hvert et køkken, er faldet med 20 procent på seks år, og sidste år blev der brygget kaffe på 21 millioner kilo bønner mod 26 millioner i 2006.

Der er dog forskel på, hvordan markedet fordeler sig mellem traditionel kaffe og de nyere produkter som instantkaffe og kapsler, afhængigt af om man ser på volumen og værdi, siger Susanne Hegnbo. For en kapsel som Senseo har en helt anden pris end en pose filterkaffe, og markedet for de nyere produkter er ikke på samme måde faldende som filterkaffen.

 

Dagens Gossip