IC Companys fyrer personale efter Coop-køb

Det er blandt andet inden for salg og marketing, at medarbejderne bliver til overs, mens en gruppe på 8-10 medarbejdere, der har stået for produktion, design og sourcing, bliver overdraget til de nye ejere.

Samtidig indleder IC Companys jagten på en køber til retailbutikkerne i Østeuropa, der tæller over 30 styk.

»Vi håber på, at en potentiel køber vil overtage alle forretningerne og eventuelt også butikspersonalet. Ingen tvivl om det,« siger Jens Bak-Holder, der er investor relations manager hos IC Companys, og som venter, at en ny køber vil være fundet inden sommerferien næste år.

Tøjkoncernen meddelte tilbage i februar, at mærkerne Jackpot og Cottonfield var til salg, fordi de ikke længere passede ind i selskabets produktpalette. Med aftalen med Coop har selskabet ifølge eget udsagn fundet den rette køber, som kan se potentiale i mærkerne, som kæden overtager fra 1. januar.

Ifølge Jens Bak-Holder vil skiftet fra egne butikker til supermarkedsområder ikke betyde et skridt ned for Jackpot og Cottonfield:

»Mærker har været i IC Companys i lang tid. Men vi driver også forretning, og vi har erkendt, at vi ikke er de rette til at føre mærkerne videre. Vi har da skelet til, at det var en køber, der var interesseret i at få noget potentiale ud af de her brands, og de er valgt, fordi mærkerne skal bruges til en større satsning. Men det er ikke en dumpning af mærkerne,« siger han.

Med salget til Coop lukker de danske retailbutikker med de to mærker, og tøjet vil fra årsskiftet blive solgt i særlige områder i landets 80 Kvickly-butikker.

»Vores mål er at fastholde og udvikle mærkernes position som modebrands med stærkt image, høj kvalitet og konstant aktualitet. Vi ser samme udvikling på tekstilområdet som i dagligvarehandlen, hvor salget af bedre kvalitet flyttes fra specialbutikker til store butikker som Kvickly, hvor forbrugerne kommer i forvejen,« siger Coop’s direktør for Nonfood, Jan Adolfsen, i en meddelelse.

Dagens Gossip