IC2-toget - et liv i skyggen af IC4

* November 2002: DSB skriver kontrakt med Ansaldobreda om 23 IC2-tog til en samlet pris på 800 millioner kroner. Kontrakten kommer små to år efter den væsentligt større ordre på 83 IC4-tog.

* 2002-2008: Forsinkelserne og kritikken vælter ind over IC4/IC2-projektet. Da togene benytter samme komponenter, bliver IC2 forsinket parallelt med IC4.

* 2008-09: DSB stiller et ultimatum om leverancen af de første køreklare tog og truer med at rive kontrakten i stykker. Ansaldobreda opfylder kravet og accepterer i et forlig en rabat på købsprisen, mod at DSB selv står for den sidste klargøring af togene.

* Forår 2011: Efter massive problemer med aflysninger og forsinkelser på IC4-togene bestiller Transportministeriet en ekstern undersøgelse af kvaliteten af IC4 og IC2.

* Efterår 2011: Undersøgelsen påpeger, at det kan være fornuftigt at skrotte IC2-togene for at fokusere på IC4, men det afviser DSB.

* December 2011: DSB overtager det første IC2-tog fra Ansaldobreda.

* 2012: Sidst på året sætter DSB de første IC2-tog i drift med passagerer på strækningen Vejle-Fredericia-Kolding.

* December 2012: Der indgås en aftale mellem DSB og Ansaldobreda om, at det sidste IC2-tog skal være leveret ved udgangen af oktober 2013 - ellers kan DSB annullere ordren på de resterende tog.

* 2013: En uge før deadline leveres det sidste IC2-tog.

* 2014: DSB forventer, at samtlige 23 tog er godkendt til kørsel med passagerer i første kvartal. Togene indgår i fremtidsplanerne på strækningerne Svendborg-Odense-Fredericia, Aarhus-Fredericia og Fredericia-Esbjerg.

/ritzau/

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.
 

Dagens Gossip