IC4-balladen er slut

DSB har, få dage før tidsfristens udløb, modtaget nummer 82 ud af de i alt 83 togsæt, som man i sin tid bestilte hos producenten AnsaldoBreda. Det sidste togsæt står i Libyen, efter det af uransagelig årsager blev foræret af Italiens daværende premierminister, Silvio Berlusconi, til den nu afdøde diktator, Muammar Gaddafi.

»Fredag fik vi leveret det sidste af de IC4-tog, som vi har kontrakt på med AnsaldoBreda. Kun det tog, som man sendte til Libyen, kommer aldrig til Danmark,« fortæller Steen Schougaard Christensen, direktør for DSB Vedligehold.

Ud over problemer med leveringen har IC4-togene som bekendt også været hårdt ramt af problemer med driften. Det bør man drage en lære af, mener DSB-direktøren.

»Det har været en lang lidelseshistorie, og min klare anbefaling er, at når vi fremover skal købe tog til det elektrificerede jernbanenet, så køber man et godt gennemprøvet standardtog og ikke en nyudviklet prototype. Det kommer der ikke noget godt ud af,« siger Steen Schougaard Christensen.

Leveringen af det sidste IC4-tog betyder dog ikke, at samarbejdet med AnsaldoBreda er slut. DSB venter stadig på at få leveret de sidste tre IC2-tog af den italienske producent, noget der efter aftalen skal ske inden udgangen af oktober.

Dagens Gossip