IC4-søster skal stå for den nye letbane i Aarhus

Det bliver italiensk ingeniørviden, der skal sikre, at opførelsen af den kommende letbane i Aarhus kommer til at køre på skinner.

Det er et italiensk-schweizisk konsortium med Ansaldo STS i spidsen, der skal stå for både banesystemet og togene. Ansaldo STS er ikke at forveksle med Ansaldobreda, der står bag DSB's skandaleombruste IC4-tog, men et søsterselskab i den italienske Finmeccanica-koncern.

- Det er en vigtig milepæl for anlægsselskabet og for hele Aarhus Letbane. Nu kan arbejdet med at anlægge Danmarks første letbane for alvor gå i gang, siger direktør for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj, i en pressemeddelelse.

Ansaldo STS kommer til at stå for selve banelegemet og teknikken, mens schweiziske Stadler skal levere togene. Togmodellen bliver den samme som den, der kører i Lyon og på bybanen i Bergen.

Banen i Bergen blev ifølge direktøren i Aarhus Letbane kåret som verdens bedste letbane i 2011, og det har været afgørende, da der skulle vælges mellem i alt tre bud.

- Det har været vigtigt for os, at letbanesystemet og togene i Aarhus skal bygge på kendte og afprøvede tekniske løsninger, og det gør Stadlers letbanetog og Ansaldo STS' letbanesystem.

- At de to virksomheder ydermere kender og har erfaring med skandinavisk design og vores specielle vejrforhold er blot et ekstra plus, siger Claus Rehfeld Moshøj med henvisning til, at Ansaldo STS har drevet virksomhed i Danmark i 20 år.

Ansaldo STS er ligeledes leverandør til metroen i København.

/ritzau/

Dagens Gossip