Igen taber anklager sag om køre- og hviletid

Retssystemet har på ny vendt tommelfingeren nedad til anklagemyndigheden i en sag om køre- og hviletid.

En nordsjællandsk lastvognschauffør skulle idømmes en betinget frakendelse af kørekortet, lød det fra Nordsjællands Politi.

Men i stedet har Retten i Helsingør tirsdag straffet chaufføren med en beskeden bøde på 500 kroner.

En af hans pauser var 10 minutter for kort, da han sidste vinter leverede asfalt til reparationen af en motorvej.

Sagen er et nyt eksempel på, at politi og anklagemyndighed misforstår reglerne om køre- og hviletid, mener chaufførens forsvarer.

- Det er simpelt hen pinligt, at man fortsætter disse sager, siger advokat Jacob Forman.

To gange tidligere har Østre Landsret i situationer, som ligner den aktuelle, afvist anklagemyndighedens måde at beregne chaufførens køretid på.

Alligevel har anklagemyndigheden åbenbart tænkt sig at holde fast i sin fortolkning af reglerne.

Forleden sagde professor i strafferet Gorm Toftegaard Nielsen, at det er et "seriøst retssikkerhedsmæssigt problem", at anklagemyndigheden kriminaliserer chauffører, der vælger at følge landsrettens opfattelse.

Hos Rigsadvokaten har vicestatsadvokat Eva Rønne sagt, at man følger udviklingen på området.

Hvis der kommer flere landsretsdomme, som strider imod anklagernes kurs, vil man forsøge at få sagen indbragt for Højesteret, har hun lovet.

Advokat Jacob Forman opfordrer derimod politi og anklagemyndighed til at rette sig efter domstolene.

- Nu bør man tage tyrene ved hornene og erkende, at man er galt på den. Det skylder man folk i erhvervet, siger advokaten.

Ifølge loven må en chauffør køre i 4 timer og 30 minutter, før han eller hun skal holde enten én lang pause på 45 minutter eller to pauser på mindst 15 og 30 minutter.

Nogle gange overstiger den første pause 30 minutter. Når det sker, ønsker politiet at beregne en ny køreperiode. Men denne nulstilling dur ikke, har landsretten og altså også senest en dommer i Helsingør sagt.

/ritzau/

 

Dagens Gossip

Dagens TV