Ild skal på skemaet i børnehaver

»Helt små børn reagerer nogle gange anderledes end voksne, når der opstår en farlig situation. De kan blive bange eller frygte at blive skældt ud og gemmer sig. Derfor kan det betyde forskellen på liv eller død, om man har talt med børnene om, hvad man skal gøre, hvis der opstår brand. Vi har taget initiativ til denne kampagne, fordi der er behov for initiativer, der i børnehøjde lærer børnene om nogle af dagligdagens farer med ild,« siger Henriette Madsen, leder af Børneulykkesfonden, i en pressemeddelelse.

I en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Børneulykkesfonden, fremgår det, at seks ud af ti børnehavebørn ikke kan redde sig selv i tilfælde af brand. Det svarer til godt 150.000 børn i alderen tre til fem år.

Kampagnen giver børnehaver mulighed for at gennemføre et temaforløb med lege, der skal lære børnene om farerne ved ild.

Småbørnsforsker ved Aarhus universitet, Stig Broström er positiv over for kampagnen, men løfter også pegefingeren.

»Hvis man iscenesætter et farlighedsmoment i en leg, hvor for eksempel et stearinlys vælter, og en brand bryder ud, så kan en voksen vise, hvad man skal gøre. Barnet kan derefter overføre erfaringerne fra legen og over til virkeligheden,« siger Stig Broström.

»Men jeg ville ikke kun gøre det i leg. Jeg ville også lave en rigtig brand under beskyttede forhold, så man altså kombinerer legene med nogle virkelige øvelser,« uddyber han.

900 børn mellem tre og fem år kommer hvert år til skade med forbrændinger, og det er dobbelt så mange som gennemsnittet for børn og unge mellem tre og 17 år.

»Det er bekymrende, at et flertal af vores børnehavebørn ikke ved, hvad de skal gøre, hvis der opstår brand i hjemmet. I Københavns Brandvæsen går vi meget op i at lære borgerne at tage vare på egen sikkerhed, og derfor skal vi også have fokus på, at børn fra en tidlig alder lærer at have respekt for ild, og hvad de skal gøre i tilfælde af brand,« siger Jakob Vedsted Andersen, beredskabschef i Københavns Brandvæsen.

Dagens Gossip