Indtjeningen dykker i butikkerne

Der ser ikke så godt ud på bundlinjen i dansk detailhandel. Indtjeningen er på et enkelt år dykket med næsten 55 procent eller fem milliarder kroner.

En stor del af faldet skyldes Dansk Supermarkeds salg af engelske Netto i 2010. Salget lunede godt på indtjeningen i 2011, der landede på 6,65 milliarder kroner i den samlede branche.

Sidste år lå overskuddet før skat på lidt under fire milliarder kroner. Og det er også en pæn sjat lavere end i 2010, hvor resultatet landede på 5,78 milliarder kroner.

Det viser en analyse af 6005 virksomheders regnskaber fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen lavet af Spar Nord baseret på data fra Krak Markedsdata og Proff.dk.

- Forbrugertilliden ramte et lavpunkt i slutningen af 2011, og når forbrugerne mister modet, så rammer det traditionelt detailvirksomhederne hårdt, siger Jens Nyholm, der er cheføkonom i Spar Nord.

Men ser man lidt nærmere på tallene, er der rent faktisk butikker, der har haft fremgang - også i 2012. De små virksomheder med under 50 ansatte har fordoblet indtjeningen fra 2011 til 2012 til 1,23 milliarder kroner.

De store butikker med over 250 ansatte oplevede et fald fra 7,8 milliarder kroner i resultat før skat i 2011 til 2,67 milliarder kroner sidste år.

- Dansk Supermarked tegner sig for sektorens største indtjeningsfald på godt fire milliarder kroner. Men de mindste detailvirksomheder har haft markant fremgang, siger Stefan Kercza, direktør hos Eniro Danmark, der står bag Krak Markedsdata og Proff.dk.

Men mens indtjeningen er gået ned for butikkerne set over ét, er egenkapitalen stille og roligt vokset. Fra 2008 til nu er den steget med over 27 procent til 57,6 milliarder kroner i 2012.

Mikkel Duus-Hansen, analytiker i Spar Nord, siger, at det er udtryk for en forsigtig vækststrategi.

- Virksomhederne bruger tydeligvis overskuddet til at øge egenkapitalen. Og de er meget påpasselige med at gå på kompromis med soliditeten, siger han om tallene.

/ritzau/

Dagens Gossip