Indvandrerbørn topper karakterskalaen i norske skoler

Skrevet af admin

28/12/2013

Dagens topnyheder

Generelt klarer børn af indvandrere sig dårligere i den norske folkeskole end børn med norske forældre.

Men deler man gruppen af elever med indvandrerbaggrund op efter nationalitet, er det ikke længere de norske børn, som i snit får de højeste karakterer.

Elever født i Norge med forældre fra Tyskland, Iran, Polen, Vietnam, Afghanistan, Sri Lanka og Indien gør det bedre end børn med norsk baggrund.

Enkelte indvandrergrupper endda væsentligt bedre.

Det viser en undersøgelse af karaktererne i folkeskolen lavet af Statistisk sentralbyrå i Oslo.

Elever uden indvandrerbaggrund opnår i gennemsnit 40,4 point i grundskolen, som det hedder det i Norge, mens elever med indvandrerforældre har et snit på 38 point.

Men splittet op på nationaliteter troner elever med tyske aner øverst med et gennemsnit på 47 point efterfulgt af Kina, Sri Lanka, Afghanistan, Indien, Vietnam, Polen og Iran.

Alle disse elever "slår" altså elever med norske forældre.

Forskningsleder Anders Bakken fra Norsk institut for forskning om opvækst, velfærd og aldring (Nova) mener, at en af grundene er, at mange indvandrergrupper er dygtige til at udnytte mulighederne i uddannelsessystemet.

- Og de har meget høje forventninger til, hvad børnene kan opnå, siger han.

/ritzau/NTB