Ingen rapporterede problemer inden spansk togkatastrofe

Personalet på toget var ikke kommet med meldinger om, at der skulle være noget maskinelt i vejen med toget. Eller at der i det hele taget skulle være opstået andre problemer under rejsen, lyder det.

»På rejsen bliver der ikke kommunikeret fra toget fra overvågningscentret, at der skulle være nogen skade eller noget unormalt,« siger Julio Gomez Pomar ifølge BBC torsdag.

Renfe-bossen siger, at alle normale sikkerhedsprocedurer var blevet fulgt inden afsporingen, hvor 170 personer blev såret, og at lokoføreren, Francisco Jose Garzon Amo, ikke havde arbejdet flere timer, end han måtte.

Oplysninger fra togets sorte boks har tidligere vist, at lokoføreren talte i telefon, kort før ulykken indtraf, og yderligere efterforskning af boksens indhold skal have vist, at han fik den automatiske advarsel om at sænke hastigheden, mens han talte i telefon. Den sidste advarsel skal således være kommet blot 250 meter før den kurve på strækningen, hvor toget blev afsporet og ramte ind i en mur.

Der har været divergerende meldinger om togets hastighed, men det står ud fra den sorte boks klart, at det kørte mere end tre gange så hurtigt som de tilladte 50 kilometer i timen.

Lokoførerens et minut og 40 sekunder lange telefonsamtale var med en kollega fra togselskabet, der skulle informere om et sporskifte længere fremme på ruten. Denne kollega har været indkaldt som vidne i retten i forbindelse med sagen og afviser at være medskyldig i ulykken.

Dagens Gossip