Ingen rustne kæder i cykelbranchen

Cyklen er blevet et dansk varemærke på linje med smørrebrød og Kongehuset. Danskerne elsker nemlig at cykle, det var hvad Povl Kjøller sang, og det er også, hvad tal fra cykelbranchen viser.

En opgørelse fra Retail Institute Scandinavia over cykelbranchen viser nemlig, at omsætningen for den samlede cykelbranche i 2012 lå på 2,8 milliarder kroner i 2012. Det er en stigning på otte procent i forhold til 2011.

Men selv om trafikanter i Danmarks største cykelby København nikkende vil kunne genkende selvmorderiske horder af cykelfelter, der fylder både veje og fortove, og måske med en hvis bitterhed konstatere, at de bare bliver flere og flere, med der er faktisk ikke solgt flere cykler de seneste år.

Til gengæld bliver der solgt dyrere cykler end hidtil. Danskerne er blevet mere kvalitetsbevidste, lyder det fra organisationen Danske Cykelhandlere, der repræsenterer 410 cykelforhandlere i landet – godt halvdelen af den samlede branche.

»Folk betaler mere for deres cykler, end de gjorde før i tiden. Det hænger blandt andet sammen med, at folk køber individualiserede cykler for at skille sig ud. Skal de betale tusind kroner ekstra for at få lov til at få orange skærme på, så betaler de med glæde. Tidligere skulle cyklerne bare være sorte og hvide,« siger direktør i Danske Cykelhandlere Thomas Johnsen.

Men der findes også andre kilder til den øgede omsætning.Motionscykling er in

En anden forklaring er nemlig, at cyklen ikke længere bare er et transportmiddel, der fragter dig fra A til B. Ligesom løbetrenden for alvor tog fat for nogle år siden, er cyklen blevet et stadigt mere populært motionsredskab.

Det vil folk kunne genkende, hvis de kører en tur langs Strandvejen en lørdag formiddag, og analyser fra Dansk Idrætsinstitut viser også, at godt en kvart million danskere nu bruger cyklen som træning, mens medlemstallet i Dansk Cykelunion stiger år for år.

Det mærkes også i salgstallene. Alene salget af mountainbikes er fordoblet siden 2007, lyder vurderingen fra Danske Cykelforhandlere.

»Der er rigtig mange kunder, der er blevet bevidste om motion og sundhed og køber derfor rigtig dyre mountainbikes og racercykler. Vi er virkelig blevet hjulpet godt på vej af, at cykelsport har fået rigtig godt fat i danskerne. Vi ser jo, hvordan en begivenhed som Tour De France bliver dyrket år for år, det smitter af, og har også været medvirkende til at styrke omsætningen,« skitserer Thomas Johnsen.

Det er dog ikke kun hos de traditionelle cykelhandlere, at danskerne får stillet købelysten. Det sker også i varehuse som Bilka og Kvickly, som anslås at have betydelige markedsandele. Det har dog ikke været muligt at kortlægge omsætningen for cykler her, men Dansk Supermarked bemærker over for Berlingske Business, at man har noteret sig »en stigende interesse for cykler«.

Dagens Gossip