Ingen vej udenom: Der skal søges digitalt

Fra i morgen skal borgere og virksomheder ansøge digitalt, hvis de for eksempel vil investere i jordvarme eller lave en boring til vandindvinding. Staten og Kommunernes Landsforening har indgået en aftale om, at 80 procent af al kontakt mellem kommunerne og områdets borgere og virksomheder i 2015 skal foregå digitalt.

- Digitaliseringen på teknik- og miljøområdet vil i første omgang primært omfatte services, der henvender sig mod erhvervslivet. På længere sigt kommer alle områder med. Den digitale service er en rigtig god service, som på alle områder tilretter sig erhvervslivets og borgernes behov. De kan ansøge let og hurtigt, og lige hvornår de vil, siger fagleder Ivan Thesbjerg fra fagområdet Land, By og Kultur i Ringkøbing-Skjern kommune.

Han erkender, at der vil være en overgangsperiode, hvor der vil være borgere, og virksomheder, der får brug for hjælp:

- Dem er vi selvfølgelig klar til at hjælpe, og de kan kontakte os, som de altid har gjort.

Digitaliseringen af de traditionelle teknik- og miljø-sager, er samtidig kun en del af den samlede digitalisering. 1. december indføres der også digital selvbetjening på otte områder, der henvender sig direkte mod borgerne. Det er blandt andet sundhedskort, flytning og bopælsattest.

Dagens Gossip