IT-rod gør SAS til en dårlig betaler

»Racer« hedder det regnskabsprogram, som SAS har indført for at håndtere sine ubetalte regninger. Men siden ibrugtagningen af IT-systemet er det ikke gået for hurtigt med at betale de leverandører, der har penge til gode.

Det erkender det statsejede selskab selv i et svar til Berlingske.

»Problemerne var mest koncentreret til to-tre uger i maj,« indrømmer Knut Morten Johansen, informationschef i SAS.

Et overblik over hvor mange penge og hvor mange leverandører, der har måttet vente unødigt på betaling, har SAS endnu ikke.

»I den store fakturamængde, som SAS håndterer dagligt, er det umuligt at sige, hvilke (kreditorer, red.) der er blevet forsinket, og også hvor store beløb det drejer sig om,« siger Knut Morten Johansen.

Informationschefen afviser dog, at de ubetalte regninger har noget med SAS generelle økonomiske formåen at gøre. Selskabet skal nok klare sine terminer, lover han.Glemte at betale lufthavnsafgifter

Ifølge kilder i det skandinaviske luftfartsmiljø talte de ubetalte poster blandt andet lufthavnsafgifter i Malmö Airport og muligvis også for lufthavnen Arlanda ved Stockholm, hvor også SAS hovedkvarter ligger. De to lufthavne ejes og drives af den svenske stat gennem selskabet Swedavia, og SAS må betegnes som en af lufthavnsoperatørens store kunder. Overfor Berlingske er Swedavia ganske fåmælte om eventuelle udeståender med SAS.

»Vi kommenterer ikke på interne kunderelationer,« lyder det i et kortfattet svar fra Swedavia.

Uanset hvem der har måttet strække sin tålmodighed med SAS, er luftfartsselskabet ganske kede af miseren og IT-vanskelighederne, forklarer Knut Morten Johansen.

»Vi beklager meget over for dem, der har oplevet forsinkede betalinger. Vi har i den anledning haft en rigtig god dialog med vores leverandører om problemet,« oplyser informationschefen.

Dagens Gossip