Jaguar vil have luksus-killinger

Fuldfede luksuslimousiner og lynhurtige supersportsvogne har i årtier været synonym med det britiske bilmærke Jaguar, men med stigende miljøbevidshed og en stadigt mere købedygtig middelklasse ligger det attraktive bilmarked ikke længere i overklassebiler.

Derfor barsler Jaguar med en familieforøgelse, der i 2015 skal resultere i en lille ny luksusbil. Jaguar har erkendt, at det er nødvendigt med en mindre model for at nå op på et produktionsomfang, der i længden er bæredygtigt. Især vil Jaguar slå kløerne i det boomende kinesiske marked, hvor en ny model på størrelse med Mercedes C-klasse og BMWs 3-serie skal bane vejen.

De traditionsbundne briter måtte synke en ekstra gang, da Jaguar for nogle år siden blev solgt til indiske Tata Motors. Det var slemt nok, at Jaguar i en årrække havde måttet henslæbe en tilværelse i skyggen hos den amerikanske gigant Ford, men da Ford i en pakkeløsning solgte Jaguar og Land Rover til inderne, så mange det som et snarligt farvel til de traditionsrige mærker. Men det er gået lige modsat. Især Land Rover stortrives under det indiske ejerskab, og det er succesen med den i Land Rover-sammenhæng lille model Evoque, der har inspireret Tata til at satse på samme segment for Jaguar. Evoque er så stor en succes, at der er tre måneders ventetid på modellen, der tegner sig for mere end en tredjedel af Land Rovers globale salg.

Den lille Jaguar, der skal produceres i tre udgaver - sedan, stationcar og SUV crossover - får da også lov til at udnytte den aluminiumsteknologi, som Land Rover er ekspert i, da den lille killing skal bygges på Land Rovers fabrik i Solihull, hvor der ventes at blive skabt 1.500 nye job.

Dagens Gossip

Dagens TV