Jernbanen mellem Vamdrup og Vojens genåbner allerede på lørdag

Skrevet af Elo Christoffersen

13/12/2012

Dagens topnyheder

Den lukkede jernbane mellem Vamdrup og Vojens genåbner allerede fra på lørdag og det er tidligere end hidtil påregnet den 19. december. Meddelelsen som genåbningen gav Banedanmark her til eftermiddag klokken 14.36.

Sporet bliver frigivet til trafik lørdag den 15. december kl. 14.00, og de første godstog forventes at køre på strækningen senere lørdag. Passagertrafikken mellem Vojens og Vamdrup bliver genoptaget søndag morgen den 16. december.

Siden afsporingen af et godstog mellem Faris og Sommersted om eftermiddagen den29. november har der været arbejdet i døgndrift for at få strækningen klar til trafik. Og endda tre dage før den forventede genåbning.

- Efter afsporingen har Banedanmark gjort alt, hvad de kunne, for at få genåbnet strækningen så hurtigt som muligt. Jeg er glad og tilfreds med, at Banedanmarks dygtige og engagerede medarbejdere har fået udbedret sporet så hurtigt. Jeg synes det er et imponerende stykke arbejde de har lavet, siger Transportminister Henrik Dam Kristensen.

Banedanmark, og entreprenøren Balfour Beatty har siden afsporingen sat alle kræfter ind og arbejdet i døgndrift for at få den knap syv kilometer lange jernbanestrækning klar til drift hurtigst muligt. Efter at de tre afsporede godsvogne var fjernet, er der udskiftet omkring  11.000 sveller, sporet er blevet justeret, og der er blevet bygget og udskiftet et sporskifte i Farris samt foretaget justeringer af kørestrømmen og af det sikringstekniske anlæg.

- Sneen og frosten har givet os udfordringer, men vi har også haft lidt held med os. Det har ikke været nødvendigt at anvende de vintermåtter, som vi var klar med. Temperaturen i nat steg også lige nok til, at vi kunne skinnejustere på fuld kraft, og det blev heldigvis aldrig så koldt, at ballasten for alvor frøs til eller at vi ikke har kunnet svejse, siger Bandanmarks sporchef, Steen Kristensen.

Ud over afviklingen af passagertrafikken er strækningen også en del af en europæisk godskorridor.

Takket være et godt samarbejde på tværs af godsoperatørerne, godsterminaloperatørerne, Banedanmarks kollegavirksomheder i Tyskland og Sverige, Transportministeriet og Arriva er det lykkedes, at kunne tilbyde alternative ruter til en god del af det gods, der ellers normalt kører på strækningen.